مدیر اجرایی انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: صنایع کشور می توانند بر اساس مدل‌های مختلف، نیروگاه خورشیدی تاسیس کنند.


به گزارش ایسنا، محمد حسن غفوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مدل اول صنایع می توانند نیروگاه خورشیدی روی سقف خود احداث کنند و برق تولیدی را طی قرارداد ۲۰ ساله به شبکه بفروشند. در این مدل قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله بین صنعت با وزارت نیرو (ساتبا یا شرکت توزیع برق) منعقد می شود، اظهار کرد: نرخ‌های خرید تضمینی برق در این سیستم مشمول ضریب تعدیل هستند که بر اساس تورم و نرخ تسعیر ارز افزایش می باید.


وی افزود: مدل دیگر با نام تهاتر برق صنایع شناخته می‌شود. در این مدل، صنایع می‌توانند برق تولیدی خورشیدی را بصورت خودتامین مصرف کند. همچنین می توانند برق تولیدی را به شبکه تزریق و همان برق را از شبکه بصورت خط هموار دریافت کند.


مدیر اجرایی انجمن ساتکا اظهار کرد: در این مدل، برق دریافتی از شبکه برق مشمول عدم قطعی برق است، بدین ترتیب که میزان انرژی تزریقی به شبکه از شبکه برق دریافت می شود، مشمول مدیریت مصرف در زمان ناترازی برق نخواهد بود و صنایع می توانند از مزایای عدم قطع برق بهره مند شوند.


وی با بیان اینکه در صورت احداث نیروگاه تجدیدپذیر و تهاتر برق با شبکه، این میزان برق تجدیدپذیر تعهدات ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان را نیز برآورده می سازد، گفت: بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع با دیماند بیشتر از یک مگاوات موظف هستند که یک درصد از برق مصرفی سالیانه خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین کنند و این عدد در سال پنجم به ۵ درصد برسد. در غیر اینصورت در قبض برق صنایع مذکور، به اندازه همان درصد ذکر شده، تعرفه برق با مبلغ نرخ تجدیدپذیر (هم اکنون ۳۰۸۰۰ ریال) محاسبه و از صنایع اخذ می شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم دستگاه تصفیه آب
بیشتر بخوانیمروش‌های انتخاب و خرید نهال‌های سالم برای باغبانی

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *