ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر گونه حیوان‌گزیدگی پرخطر محسوب می‌شود مگر اینکه حیوان دارای شناسنامه واکسیناسیون معتبر باشد؛ بنابراین حتی خرید سگ و گربه از مراکز لوکس که بدون شناسنامه واکسیناسیون هستند، فرقی با حیوانات ولگرد و خیابانی ندارند و می‌توانند ناقل بیماری هاری یا کزاز شوند.


دکتر حمیدرضا نادری اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند همینقدر که حیوان صاحب داشته باشد، برای سلامت او تضمین وجود دارد؛ این در حالی است که حیوانی که دوره واکسیناسیون کاملی نگذرانده باشد، به لحاظ ناقل بیماری بودن هیچ تفاوتی با حیوانات ولگرد ندارد.


وی تصریح کرد: در فصول گرم سال مردم به دامن طبیعت می‌روند و متاسفانه ارتباط گرم و صمیمانه‌ای با حیوانات اعم از سگ و گربه برقرار می‌کنند؛ این در حالی است که هر نوع گزش حیوان به خصوص گربه که پنجه‌های خود را با بزاق تمیز می‌کند، می‌تواند عامل انتقال هاری باشد.


عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در برخی موارد مشاهده می‌شود که سگ بدون تحریک فردی را گاز می‌گیرد که این موضوع نیز از موارد خطر ابتلا به هاری محسوب می‌شود، گفت: بیماری هاری در صورت عدم مراجعه سریع به مراکز بهداشتی و عدم دریافت درمان به موقع قطعا باعث مرگ می‌شود.


نادری افزود: گزش توسط شغال و روباه و هر حیوان اهلی و غیر اهلی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا متاسفانه مردم توجه زیادی به دریافت واکسن کزاز به صورت سالانه ندارند؛ بنابراین حتی در صورت عدم آلودگی به هاری، خطر کزاز سلامت فرد را تهدید می‌کند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگردستگاه تصفیه آب

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *