ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی سال گذشته پرونده ۷ قاتل که حکم قصاص صادر شده بود به سازش انجامید.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین ساجدی روز دوشنبه پنجم تیر ماه ۱۴۰۲ در نشست با اصحاب رسانه افزود: هدف از  شورای حل اختلاف احیایی فرهنگ اخوت و اصلاح و سازش در جامعه بوده است و کاهش هزینه دادرسی و حل فصل کردن ریشه‌ای اختلافات است.


وی اظهارکرد: اعضای شورای حل اختلاف سعی می‌کنند اختلافات را به‌صورت ریشه‌ای حل کنند و هر پرونده که در شورای حل اختلاف مطرح می‌شود حداقل ۵ پرونده از ورودی دادگستری کسر می‌شود.


رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: معمولاً طرح یک دعوا که در دادگستری مطرح می‌شود و فرد پرداخت مهریه را ندارد چندین پرونده در کنار آن تشکیل می‌شود، اما وقتی پرونده‌ای در شورای حل اختلاف ارائه داده می‌شود سعی می‌کنیم مشکلات خانوادگی حل شود تا پرونده های متعددی برای اختلاف خانواده‌ها تشکیل نشود.


حجت الاسلام ساجدی تصریح کرد: پرونده‌های دعایی که مبلغشان تا ۲۰میلیون تومان است به شورای حل اختلاف معرفی می‌شود و مورد بررسی و حل و فصل قرار می گیرند.


وی ادامه داد: دادگاه‌های استان قریب به ۳۰ درصد از پرونده‌های خود را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهند.


رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فعالیت ۱۸ شعبه حل و اختلاف در یاسوج مرکز استان عنوان کرد: ۱۸ شعبه در شهر یاسوج داریم که ۱۰ شعبه برای پرونده‌های است که از دادگاه به این شورا ارجاع داده می‌شود و برای سازش و حل فصل پرونده‌هاست.


حجت الاسلام ساجدی تاکید کرد: شورای حل اختلاف سعی می‌کند تا پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شود. پرونده‌ای که در شورای به سازش کشیده شود از صرف هزینه وقت از دستگاه قضا و افراد مورد اختلاف جلوگیری می‌شود.


وی اظهارکرد: در سال ۱۴۰۱ موجودی ما از سال قبل ۱۳۵۶ پرونده در کل استان بوده، ۴۶ هزار و ۴۸۱ پرونده وارد شده در سال ۱۴۰۱ داشته ایم که از این تعداد ۴۵ هزار و ۵۹۵ پرونده حل‌وفصل شده است.


رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق بررسی های صورت گرفته پرونده‌های مانده برای ۱۴۰۲ پرونده‌های هستند که از دادگاه و دادسرا برای سازش به شورا معرفی کرده و با توجه به اینکه پرونده‌های سازشی زمان زیادی می‌برند در حال پیگیری هستند.۲۲۴۲ پرونده از سالهای قبل برای سال ۱۴۰۲ مانده است.


حجت‌الاسلام ساجدی افزود: از مجموع پرونده های معرفی شده به شورای حل اختلاف استان، ۳۲ هزار و ۵۷۱ پرونده  قابل سازش بوده که ۳۵ درصد از این پرونده‌ها در سال گذشته منجر به سازش شده اند.


وی ادامه داد: بیشترین حال فصل‌ها و سازش ها، ضرب و جرح، اختلافات ملکی و اختلافات خانوادگی بوده که به سازش انجامیده است.


رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ۷۱۸ پرونده ملکی در سال ۱۴۰۱ سازش پیداکرده و طی دو ماه سال جاری تعداد ۱۶۹ پرونده منجر به سازش شده اند و در اجرای احکام نیز تعداد ۲۹۷۳ پرونده‌های سال ۱۴۰۱ که به محکومیت و زندان شده با تلاش، به صلح و سازش انجامیده است.


حجت‌الاسلام ساجدی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰۶ فرد به‌عنوان صلح یار شناسایی و در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۹ نفر جدید به صلح یاران شورای حل اختلاف استان اضافه شده است.


وی ادامه داد: در خصوص بحث داوری و میانجیگری نیز داورهای ما در حال آموزش هستند تا بتوانند ضریب به صلح کشیدن اختلافات را افزایش دهند. در حال حاضر ۲۸ نفر در حال آموزش عمومی و در زمینه داوری خانواده نیز ۱۳ نفر در حال آموزش هستند.


رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در رابطه با پرونده‌های قتل استان در سال ۱۴۰۱ با تلاش صلح یاران و ائمه جمعه و بزرگان استان پرونده ۷ قاتل که برایشان حکم قصاص صادر شده بود به سازش انجامید و قاتلان به آغوش خانواده های خود برگشتند که ۴ پرونده قتل از این تعداد مربوط به یک نزاع دسته‌جمعی در شهرستان بهمنی بوده است.


حجت‌الاسلام ساجدی ادامه داد: در ۱۴۰۲ یک پرونده قتل در شهرستان بویراحمد نیز به سازش انجامیده است.


وی افزود: در سطح استان ۲۸ قاتل که حکم قصاص برای آن‌ها صادر شده است از شورای حل اختلاف درخواست شده که بتوانیم پرونده آن‌ها را به سازش ختم کنیم.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگردستگاه تصفیه آب

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *