رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که بدون همکاری آمریکا و چین، رسیدگی به مشکلات اساسی بشریت غیرممکن خواهد بود.


به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه امروز (دوشنبه) در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان بر لزوم کاهش مناقشه برای تسهیل همکاری میان این دو کشور بر سر چالش‌های عمده تأکید کرد.


او استدلال کرد: برای من، اولویت اول در دستور کار بین‌المللی تلاش برای رفع بحران‌های موجود، مبارزه با نابرابری و فقر و رفع مشکل تغییرات اقلیمی و همچنین گوناگونی زیستی است. علاوه بر این، تعیین مقررات برای استفاده از هوش مصنوعی را هم به این فهرست اضافه می‌کنم.


به گفته ماکرون، این‌ها «چالش‌های کلیدی دهه‌های پیش‌رو» هستند، مخصوصاً دهه حاضر.


او ادامه داد: ما برای برآورده‌کردن این اهداف به همکاری نیاز داریم؛ مخصوصاً همکاری میان آمریکا و چین. اگر واشنگتن و پکن بر سر این مسائل به توافق نرسند، دستیابی به یک دستور کار بین‌المللی و حل این مسائل غیرممکن خواهد بود.


ماکرون یادآوری کرد که دلیل امضای توافق پاریس در ۲۰۱۵ این بود که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا چند ماه قبل از آن توافق کرده بودند.


رئیس‌جمهوری فرانسه ادامه داد: فکر می‌کنم باید در مسائلی که آمریکا و چین بر سر آن اختلاف بیشتری دارند، تلاش کنیم اختلافات را مدیریت کرده و راهی برای کاهش تنش‌ها بیابیم.


هفته گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به چین سفر کرد تا تنش‌های میان دو کشور را کاهش دهد؛ تنش‌هایی که از مسائلی مانند حمایت واشنگتن از تایوان و ماجرای بالون چینی ناشی می‌شود.


تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند.


در ۲۰۲۲ بود که با سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره خودگردان برگزار کرد.


علاوه بر این، در سال میلادی جاری هم دیدار تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.


آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانوناً موظف به حمایت از تایوان است.


بلینکن مدعی شد که در بازگرداندن روابط آمریکا و چین به مسیر سابق خود پیشرفت‌هایی داشته است. او همچنین وعده داد که واشنگتن تفاوت‌ها را «به شکلی مسئولانه مدیریت کرده» و اطمینان حاصل می‌کند که رقابت میان آمریکا و چین «به مناقشه تبدیل نشود».


با این‌ حال، ظاهراً برخی از پیشرفت‌هایی که بلینکن به آن اشاره کرد توسط جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نقض شد. بایدن تنها یک روز پس از بازگشت بلینکن از پکن، شی جینپینگ را یک «دیکتاتور نامید» و تمام رشته‌های این وزیر خارجه آمریکا را پنبه کرد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرموتور برق چیست و چه کاربردهایی دارد؟

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *