ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بر اساس شاخص (SPEI) ۱۲ماهه تا پایان مردادماه سال جاری، بیش از ۹۸ درصد سطح خراسان رضوی با خشکسالی‌های شدید و بسیار شدید مواجه است.


علی اصغر دهقان‌پور، امروز ۲۸ شهریورماه در نشست بررسی و تحلیل وضعیت بارش، دما و خشکسالی استان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و پیش‌بینی فصلی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، اظهار کرد: در ۵۰ سال اخیر میزان بارش‌ها به طور میانگین کاهش پیدا کرده و میانگین دمای سال آبی در کل کشور با افزایش ۰.۴۰ درجه سلسیوس در هر دهه مواجه شده است.


وی در خصوص متوسط میزان بارندگی‌ها در استان طی سال زراعی جاری و سال زراعی گذشته افزود: در سال زراعی جاری متوسط میزان بارندگی در استان ۱۱۱.۲ و در سال زراعی گذشته ۱۶۲.۷ میلی‌متر بوده که این عدد در دوره آماری مشابه ۱۹۳.۳ میلی‌متر بوده است. یعنی میزان بارندگی سال زراعی جاری در استان نسبت به دوره آماری ۴۲.۵ درصد کاهش داشته است.


سرپرست اداره کل هواشناسی استان ادامه داد: میزان بارندگی‌ها در مشهد طی سال زراعی جاری ۹۲.۲ میلی‌متر و در دوره آماری مشابه ۲۴۳.۷ میلی‌متر بوده که نشان‌دهنده کاهش ۶۲.۲ درصدی است.


دهقان‌پور بیان کرد: مجموع بارش خراسان رضوی از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ شهریورماه در مقایسه با بلندمدت، ۱۰۸.۸ میلی‌متر کاهش پیدا کرده و این استان جزء استان‌هایی است که بیشترین میزان کاهش بارش را نسبت به بلندمدت داشته است.


وی اضافه کرد: بر اساس شاخص (SPEI) ۱۲ماهه تا پایان مردادماه سال جاری، خشکسالی خراسان رضوی نسبت به دیگر نقاط کشور، شرایط حادتری داشته و اکثر نقاط استان با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه است. چه به لحاظ کشاورزی و چه به لحاظ منابع آبی، با توجه به خشکسالی‌های پیاپی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه هستیم.


سرپرست اداره کل هواشناسی استان تصریح کرد: بر اساس شاخص (SPEI) ۱۲ماهه تا پایان مردادماه سال جاری، بیش از ۹۸ درصد سطح خراسان رضوی با خشکسالی‌های شدید و بسیار شدید مواجه است.


دهقان‌پور خاطرنشان کرد: دمای خراسان رضوی و مشهد به طور میانگین طی سال زراعی جاری به ترتیب ۱۷.۵ و ۱۷ درجه سانتیگراد بوده که در مقایسه با سال زراعی گذشته به ترتیب ۰.۶ و ۰.۵ درجه سانتیگراد و در مقایسه با میانگین دوره آماری به ترتیب ۱.۱ و ۱.۳ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است.


وی عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها از ۱۰ شهریورماه تا ۹ آذرماه، میزان بارش‌ها در اکثر مناطق استان نرمال بوده و از ۱۰ آذر تا ۱۱ بهمن‌ماه، وضعیت بارشی اکثر مناطق استان بیش از نرمال خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود از نیمه آبان تا نیمه آذرماه وضعیت بارشی استان بهتر شود.
سرپرست اداره کل هواشناسی استان گفت: پیش‌بینی می‌شود دمای کشور از ۱۰ شهریور تا ۸ مهرماه، بین ۰.۵ تا ۲ درجه سانتیگراد نسبت به دوره آماری افزایش پیدا کند.


دهقان‌پور اظهار کرد: کل دنیا و منطقه ما با پدیده مخرب تغییرات اقلیمی مواجه است. در منطقه ما تغییرات اقلیمی خود را با کاهش میزان بارش و افزایش دما نشان داده است. همچنین پدیده‌های حدی که در چند ماهه اخیر با آن مواجه بودیم، از جمله کاهش دما در دی‌ماه و افزایش دمای خردادماه یا پدیده‌های مخربی که ناشی از این شرایط هستند، در آینده با توجه به تغییرات اقلیمی، تکرار خواهند شد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگربورس خرید نهال کجاست؟ نکات خرید نهال چیست؟لینک مطالب دیگرراهنمای خرید نهال

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *