بغداد-ایرنا- حجت الاسلام و المسلمین صدر الدین القبانجی امام جمعه نجف اشرف می گوید اربیل عراق حاکمیت دارد اما مواضع اسرائیلی شامل این حاکمیت نمی شوند و وجود این مراکز در شمال عراق، تجاوز به حاکمیت عراق، مخالف قانون اساسی و آزاردهنده همسایگان است.


به گزارش ایرنا، القبانجی در خطبه های امروز نماز جمعه نجف اشرف با اشاره به اینکه «مواضع اسرائیلی در شمال عراق مشمول حاکمیت عراق نمی شود بلکه تجاوز به حاکمیت عراق، مخالف قانون اساسی و آزارگر برای همسایگان است»، بر این نکته تاکید کرد که «دولت مرکزی عراق، باید مقرهای اسرائیلی را مورد پیگرد قرار دهد و همزمان، مقام های اقلیم کردستان درباره اتخاذ موضع درباره مقرهای صهیونیستی مسئول هستند.»


امام جمعه نجف اشرف در بخش دیگری از خطبه جمعه از کردها و اهل سنت خواست که وارد «جدل شیعی-شیعی» در انتخاب نخست وزیر عراق نشوند.


صدرالدین القبانجی از کردها خواست درباره نامزد خود (برای ریاست جمهوری عراق) در جلسه پارلمان توافق کنند و از شیعیان نیز خواست تا متحد شوند و حرفشان را یکی کنند.


وی تصریح کرد که امیدوار است «کردها، لطف های شیعیان را به خاطر بیاورند زمانی که آیت الله محمد باقر حکیم (قدس سره الشریف) جنگ ارتش عراق با کردها را حرام اعلام کرد».


القبانجی ادامه داد: کردها این احسان را با احسان پاسخ دهند و وارد جدل شیعی-شیعی نشوند.


امام جمعه نجف از سیاستمداران اهل سنت نیز خواست «احسان زیبای آیت الله سیستانی (دام ظله) را به خاطر بیاورند که گفت به اهل سنت نگویید برادران ما؛ زیرا آنها جان ما هستند…»


القبانجی از اهل سنت نیز خواست وارد اختلافات شیعی-شیعی نشوند.


خطیب جمعه نجف اشرف همچنین کشتار شیعیان به دست آل سعود را محکوم و از «سکوت جهانی» درباره قتل شیعیان عربستان انتقاد کرد.


وی ادامه داد: از پایداری اهالی قطیف و شیعیان عربستان تقدیر می کنیم و آنها به زودی به ثمر نشستن خون های ریخته شده را خواهند دید.

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *