ارتش لبنان در بیانیه جدیدی متعهد شد به هرگونه حمله به نیروهایش از داخل اردوگاه عین الحلوه در جنوب این کشور پاسخ دهد. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز درگیری‌ها در اردوگاه‌های فلسطینیان در لبنان را که به کشته شدن فرمانده امنیت ملی فلسطین در اردوگاه صیدا انجامید عبور از خط قرمزها خواند. این درحالی است که درگیری‌ها امروز دوشنبه نیز به شدت ادامه داشت.


به گزارش ایسنا، خبرنگار المیادین در صیدا گزارش داد که درگیری‌ها در اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان ادامه دارد و یک منبع از جنبش فتح گفت، ترور العرموشی “برنامه ریزی شده” بوده است.


به گزارش این خبرنگار، شدت درگیری‌ها در اردوگاه عین الحلوه افزایش یافته و میانجی‌گری‌ها در رسیدن به آتش‌بس ناکام مانده‌اند. وی اشاره کرد، تعداد زیادی از آوارگان از اردوگاه به اماکن امن‌تر رفته‌اند.


خبرنگار المیادین پیش از این با اشاره به شنیده شدن صدای گلوله‌ها از «درگیری شدید با گلوله و مسلسل در بیشتر محله‌های اردوگاه عین الحلوه» خبر داده بود. او گفت: پس از هدف قرار دادن یک خانه با آرپی جی در نتیجه درگیری در اردوگاه عین الحلوه ستون‌های دود مشاهده شدند و تاکنون بیش از ۴۰ آپارتمان به طور کامل تخریب شده‌اند.


به گزارش خبرنگار المیادین، نقطه‌ای که شبه نظامیان «جند الشام» در آن مستقر هستند، در محله الطواری، در میان درگیری‌های شدید در محله حطین در داخل اردوگاه هدف قرار گرفت و درگیری‌ها پس از آنکه تنها در دو محور متمرکز بود، به چندین نقطه گسترش یافت.


خبرنگار المیادین همچنین گزارش داد: «ارتش لبنان بزرگراه مجاور اردوگاه عین الحلوه را به دلیل اصابت گلوله‌های تک تیراندازها بسته است».


یک منبع در جنبش فتح گفته است: ترور ابو اشرف العرموشی فرمانده نیروهای امنیت ملی در صیدا از قبل برنامه ریزی شده بود.


به زودی نشستی میان هیئت اقدام مشترک و احزاب لبنانی در دفتر اسامه سعد، نماینده مجلس، برای بحث در مورد آتش بس برگزار خواهد شد.


خبرنگار المیادین اشاره کرده بود که “تماس‌های سیاسی برای مهار پیامدهای درگیری در عین الحلوه و برقراری آتش بس ادامه دارند.”


پیشتر ارتش لبنان در این بیانیه اعلام کرده بود، در پی وقوع درگیری‌ها داخل اردوگاه عین الحلوه – صیدا یک خمپاره در یکی از مراکز نظامی سقوط کرده است. مراکز و ایست‌های بازرسی ارتش در معرض تیراندازی قرار گرفته‌اند که در اثر آن تعدادی از نظامیان زخمی شدند.


در این بیانیه نسبت به عواقب به خطر انداختن مراکز نظامی و نیروهای آن حال به هر دلیلی که باشد، هشدار داده و تاکید شده است که ارتش لبنان به عامل حمله پاسخ متقابل خواهد داد.


هیئت اقدام مشترک فلسطین با حضور هیئتی از فرماندهی جنبش امل روی توقف فوری تیراندازی از اردوگاه عین الحلوه و تلاش همه جانبه برای عقب نشینی نیروهای مسلح از جاده‌ها و تلاش برای کنترل وضعیت داخل اردوگاه توافق کردند.


در جریان نشستی که در صیدا برگزار شد، روی تشکیل کمیته تحقیقات فلسطین تحت نظارت هیئت اقدام مشترک فلسطین توافق شد که درباره ترور ژنرال ابو اشرف العرموشی از رهبران جنبش فتح و دوستانش و تحویل عاملان به مسؤولان امنیتی در لبنان تحقیق خواهد کرد.


رسانه‌های لبنانی نیز پیش از این گزارش دادند، العرموشی یکی از رهبران جنبش فتح پس از نفوذ به یک کمین افراد مسلح به همراه دوستان خود داخل اردوگاه عین الحلوه کشته شد.


نمایندگان جنبش فتح، امل و حزب الله لبنان با برگزاری نشستی روی توقف تیراندازی از ساعت شش عصر توافق کردند؛ اما درگیری‌ها همچنان به شدت ادامه دارد و به دلیل بی‌ثباتی وضعیت در شهر صیدا در اثر این درگیری‌ها در عین الحلوه اداره‌ها امروز تعطیل شدند.


از سوی دیگر، سازمان آنروا اعلام کرد، تمامی خدمات و عملیات خود را امروز دوشنبه در اردوگاه عین الحلوه معلق می‌کند. این سازمان اعلام کرد، تاکنون شش تن کشته شده و وضعیت همچنان ناپایدار است و به علاوه دو مدرسه وابسته به آنروا با حدود ۲۰۰۰ دانش آموز آسیب دیده‌اند.


از سوی دیگر، نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان اعلام کرد، زمان وقوع این درگیری‌ها در اردوگاه عین الحلوه در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی فعلی مشکوک است. این درگیری‌ها بخشی از برنامه تلاش‌های مکرر برای استفاده از خاک لبنان برای تسویه حساب‌های خارجی است.


ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کشته شدن ژنرال العرموشی و دوستانش در اردوگاه‌های صیدا تجاوز از خطوط قرمز است. وقوع درگیری در اردوگاه عین الحلوه در واقع بازیچه قرار دادن امنیت لبنان و این اردوگاه است. این درگیری توسط گروه‌های افراطی انجام شده که عادت دارند اردوگاه عین الحلوه را وارد دستورکارهای بی‌ثباتی کنند.


در این بیانیه آمده است که امنیت اردوگاه‌ها خط قرمز است و تشکیلات خودگردان فلسطین از اقدامات دولت لبنان برای برقراری نظم و قانون به ویژه در اردوگاه‌های فلسطین حمایت می‌کند.


در ادامه این بیانیه آمده است، ریاست فلسطین برای حفظ امنیت و ثبات لبنان و حفاظت از اردوگاه‌های فلسطین با دولت این کشور همچنان هماهنگی می‌کند.


در درگیری‌ها میان جنبش فتح و گروه‌های رقیب در اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان شش فلسطینی از جمله العرموشی کشته شدند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم دستگاه تصفیه آب
بیشتر بخوانیمروش‌های انتخاب و خرید نهال‌های سالم برای باغبانی

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *