P style=”TEXT-ALIGN: justify”>به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، اختلالات خود ایمنی به حالتی گفته می شود که در آن سیستم ایمنی به جای دفاع از بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا، سلول‌های سالم را به عنوان یک عامل خارجی قلمداد می‌کند و به آن حمله می‌کند.


این اختلال می‌تواند بسته به پیشرفت، به یک یا چندین بافت بدن آسیب وارد کند. دیابت نوع یک، ام اس، آرتریت روماتویید و لوپوس از شایع‌ترین بیماری‌های خود ایمنی محسوب می‌شوند.
 


مطالعات جدید نشان می‌دهد داشتن یک نوع بیماری خود ایمنی می‌تواند به بیماری خودایمنی دیگری منجر شود. در این مطالعه محققان مشاهده کردند موش‌های مبتلا به آرتریت روماتویید ناشی از آنتی‌بادی، دچار ضایعات ستون فقرات، مشابه اسپوندیلوآرتریت محوری هستند. اسپوندیلوآرتریت محوری یا AxSpA  نوعی بیماری عفونت رماتیسمی است که به ستون فقرات آسیب می‌زند و در برخی بیماران مفاصل دست و پا را نیز درگیر می‌کند. این عارضه باعث انحنای ستون فقرات می‌شود.


بر اساس این مطالعه یک بیماری خودایمنی مانند آرتریت التهابی، می‌تواند به یک بیماری خودایمنی ثانویه مانند AxSpA منجر شود. محققان دلیل این امر را اتصال آنتی‌بادی‌های آنتی کلاژن به ستون فقرات یا تغییراتی در سیستم ایمنی بدن می‌دانند که نیازمند بررسی بیشتر است.


نتایج این مطالعه در نشریه Immune Network منتشر شده است.


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *