شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک اطلاعاتی را از ما جمع‌آوری می‌کنند و این داده‌ها را به تبلیغات‌کنندگان می‌فروشند. با رعایت چند نکته ساده، می‌توان جلوی کلاهبرداران اینترنت را گرفت و اجازه نداد فعالیت در این فضای مجازی ردیابی شود.


وب‌سایت‌های اینترنتی «مطالب جذابی» را در رایانه‌های ما در اختیار می‌گذارند و بعد مسیری‌هایی را که ما در فضای اینترنت انتخاب می‌کنیم ثبت می‌کنند.


وقتی صحبت از حریم خصوصی در فضای دیجیتال می‌شود، به‌آسانی امید خود را از دست می‌دهیم. ما فانی هستیم و در دستگاه‌های آن‌ها یک مولکول کوچک به حساب می‌آییم! ما چگونه می‌توانیم با آن‌ها بجنگیم؟


ما در رابطه نحوه پاسخگویی به این آسیب‌پذیری کاربران با پاسخ‌هایی اغلب تکرار مواجه می‌شویم: از برنامه‌هایی که گذرواژه شما را حفظ می‌کند، استفاده کنید. گذرواژه‌های مختلفی داشته باشید، یک مسدودکننده روی مرورگر وب خود نصب کنید، از کلاهبرداری‌های اینترنتی آگاه شوید. اگر مجبورید فیس‌بوک استفاده کنید به صفحه تنظیم حریم خصوصی آن سر بزنید و آزادی عمل این شبکه را برای قراردادن شما در مقابل تبلیغات محدود کنید.


استفاده از موتور سرچ گوگل را متوقف کنید


باب گِلمن، مشاور مسائل مربوط به حریم خصوصی، می‌گوید: اولین چیز که مردم برای حفظ حریم خصوصی خود می‌توانند انجام دهند این است که استفاده از گوگل را متوقف کنند.


او می‌گوید: اگر از جی‌میل یا گوگل برای سرچ‌های خود استفاده می‌کنید، اطلاعات این شرکت درباره شما بیشتر از هر نهاد دیگری است و اگر از دیگر سرویس‌های خدماتی گوگل همچون گوگل مپ، مسیریاب ویز، گوگل داکس که امکان ایجاد و  ذخیره و اصلاح اسناد در فضای آنلاین را فراهم می‌کند، استفاده می‌کنید این خطر دو برابر می‌شود.


این مشاور توصیه کرده از موتور جستجوی رقیب گوگل از موتور جستجوی »داک داک گو» استفاده کنید که نتایج جستجوی آن اغلب به‌اندازه گوگل مفید نیست اما کاربرانش را در جستجوهای آن‌ها ردگیری نمی‌کند.


اگر جی‌میل را برای پست‌های الکتریکی خود استفاده نمی‌کنید به‌توصیه یوری لیتویننکو، روزنامه‌نگار روس، از گزینه‌ای همچون پروتون میل استفاده کنید که ابعاد محرمانگی را تامین می‌کند و انگیزه کمی برای سرکشیدن به ایمیل‌های شما ایجاد می‌کند.


پروتون میل سرویس ارایه‌دهنده ایمیل با رمزگذاری سراسری است که برخلاف دیگر ارایه‌دهندگان ایمیل مانند جی‌میل، رمزگذاری را از سمت سرویس‌گیرنده انجام می‌دهد تا پیش از آنکه این داده‌ها به سرورهای  پروتون میل برسند از محتویات ایمیل و اطلاعات کاربری محافظت شود.


گوگل را محدود کنید


تبلیغاتی که شما در فضای اینترنت مشاهده می‌کنید با توجه به محتوای وب‌سایت‌ها، موتورهای جستجو و پست‌های فیس‌بوکی و بر اساس علایق شما تهیه شده‌اند. بنابراین عده‌ای با نشان‌دادن برخی علایق ساختگی اختلالاتی را ایجاد می‌کنند.


اگر از جی‌میل یا گوگل برای سرچ‌های خود استفاده می‌کنید، اطلاعات این شرکت درباره شما بیشتر از هر نهاد دیگری است و اگر از دیگر سرویس‌های خدماتی گوگل همچون گوگل مپ، مسیریاب ویز، گوگل داکس که امکان ایجاد و  ذخیره و اصلاح اسناد در فضای آنلاین را فراهم می‌کند، استفاده می‌کنید این خطر دو برابر می‌شود


تاکتیک‌های مختلفی هنگام جستجو در اینترنت استفاده می‌شود که می‌تواند کاربران را مثلا درباره جنسیت افراد گمراه کند.


برای مثال، یک کاربر اینترنت می‌گوید هنگامی که دنبال یک وب‌سایت جدید است اغلب بخش جنسیت آن را غیرفعال می‌کند و از این رو، تبلیغاتی که کمتر به او مربوط است، برایش ارسال می‌شود.


از جستجو در وب‌سایت‌های غیرضروری اجتناب کنید


بهره‌بردن از تبلیغاتی که همسو با علایق شما به‌عنوان یک کاربر اینترنت تهیه شده‌اند، امری کاملا قابل قبول است. شاید شما بگوید چنین تبلیغاتی بسیار موثرتر از مواردی هستند که به شما و علایق‌تان ربطی ندارد.


اما میلیون‌ها نفر دیگر نگران پیگیری محتواهایی هستند که باعث تبلیغات هدفمند می‌شوند.


اگر شما در این گروه قرار دارید، توصیه می‌شود از مرورگر «گوستری» (Ghostery) استفاده کنید که جلوی Tracker (ردیاب‌ها) را می‌گیرد و آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کند.


برخی از وب‌سایت‌ها ردیاب‌هایی دارند که تنها هدف از آن‌ها ثبت رفتار شما به‌عنوان  کاربر (حتی گاهی در چند وب‌سایت) و تهیه آگهی‌های بهتر است.


در محیط‌های عمومی مراقب وای‌فای‌ها باشید


بیشتر شبکه‌های وای‌فای مجانی در هتل‌ها، هواپیماها، کافی‌شاپ‌ها و غیره حتی اگر به گذرواژه نیاز داشته باشند قابل شنود هستند.


مراجعانی که در نزدیک شما قرار دارند و از تلفن همراه یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنند می‌توانند به‌آسانی با استفاده از برنامه‌های اسنیفر هر آنچه را که شما ارسال و دریافت می‌کنید و نیز ایمیل‌ها و محتوای وب‌سایت‌های شما را مشاهده کنند.


نیازی نیست درباره پیام‌های واتس‌اپ و اپل نگران باشید. در این دو مورد، قبل از اینکه تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود را کنار بگذارید، پیام‌های شما رمزگذاری می‌شود. همچنین استفاده از وب‌سایت‌هایی که آدرس آن‌ها با https شروع می‌شوند امن‌تر است زیرا آن‌ها قبل از ارسال داده‌ها به مرورگر شما یا قبل از انتقال آن‌ها پیام‌ها را رمزگذاری می‌کنند.


این هشدار را در نظر داشته باشید که افراد خرابکار اینترنتی حتی اگر آدرس شما با https شروع شود می‌توانند وب‌سایت‌هایی را که بازدید می‌کنید، مشاهده کنند.


راه‌حل آن استفاده از برنامه شبکه خصوصی مجازی است. این نرم افزارهای تلفنی و رایانه‌ای هر چیزی را که دریافت یا ارسال می‌کنند، رمزگذاری می‌کنند و مکان شما را مخفی نگه می‌دارند.


از اپل استفاده کنید


کاربری می‌گوید گوشی‌های تلفن اپل را دوست ندارد، سیستم‌های عامل و ظاهر آن‌ها را نمی‌پسندد. اما امتیاز محصولات اپل این است که برای امنیت داده‌های شما ارزش قائل است. اپل در رابطه با داده‌ها از شما محافظت می‌کند؛ گوگل داده‌های شما را در اختیار افراد متقلب قرار می‌دهد.                  


وب‌سایت خصوصی اپل نمونه‌های بسیاری را فاش می‌کند: نیازی به عضویت در اپل مپس یا نقشه اپل و جستجوگر اپل موسوم به «سافاری» نیست تا سرچ‌ها و سفرهای شما ارتباطی با شما پیدا نکند. ویژگی «من را رهگیری نکنید» سافاری در تنظیمات کارخانه‌ای این محصول فعال است. وقتی با سامانه پرداخت اپل (اپل‌پِی) مبلغی را پرداخت می‌کنید این شرکت اطلاعاتی را درباره کالای خریدهشده، مغازه فروش محصول مربوطه و قیمت آن دریافت نمی‌کند.


جوئل پوتیشمن، توسعه‌دهنده در این زمینه، اینچنین توضیح داد که اپل می‌تواند درباره چنین ویژگی‌هایی تبلیغات کند زیرا این شرکت سخت‌افزاری است. گوگل و فیس‌بوک با فروختن اطلاعات ما به دیگران درآمدزایی می‌کنند.


عضو فیس‌بوک نشوید


عضویت در وب‌سایت‌های جدیدی که از «در فیس‌بوک یا گوگل عضو شوید» استفاده می‌کنند به این شرکت‌ها اجازه می‌دهند فعالیت شما را در وب‌سایت‌های دیگر ردگیری کنند. عضویت در این وب‌سایت‌ها از مسیر طولانی‌تری از جمله از طریق آدرس ایمیل و گذرواژه، گزینه بهتری است.


باز هم استفاده از اپل بهتر است: دکمه عضویت در اپل که هنوز در بسیاری از وب‌سایت‌ها گزینه‌ای جدید و ثبت‌نشده است مناسب‌تر است و این وعده را می‌دهد که جستجوهای شما در اینترنت ردگیری نمی‌شود.


مراقب کلاهبرداری‌های اینترنتی باشید


فرانک آبگنیل، هنرمندی که زندگینامه‌اش در نوجوانی موضوع فیلم سال ۲۰۰۲ «اگر می‌توانی من را بگیر» (اثر کارگردان آمریکایی، استیون اسپیلبرگ) بود بعد از دوران زندان به‌دلیل کلاهبرداری‌هایی که انجام داده بود به عضویت پلیس فدرال آمریکا در آمد.


از نصب اپلیکیشن‌ها روی تلفن همراه خود تا حد ممکن اجتناب کنید و برعکس به وب‌سایت‌ها روی مرورگر تلفن خود مراجعه کنید. ممکن است در آنجا هم اطلاعات شما رهگیری شوند اما به اندازه اپلیکیشن‌ها نیست


او برخی روش‌های مراقبت در مقابل کلاهبرداری‌ها را در یک کتاب ارائه داده و همه در آمد حاصل از این کتاب را که شرح حال زندگی خودش است، صرف حمایت از تلاش‌هایی برای آموزش‌دادن به آمریکایی‌ها درباره تقلب و کلاهبرداری در اینترنت کرده است. فیلم اسپیلبرگ بر اساس همین کتاب ساخته شده است.


او توصیه می‌کند: دلیلی ندارد به فیس‌بوک بگویید که کجا و کی به دنیا آمده‌اید. این ۹۸ درصد از دزدیدن هویت شما را تشکیل می‌دهد. همچنین از عکس پرتره مانند عکس‌های پاسپورت، گواهینامه، تحصیلی که می‌توان از آن روی کارت‌های شناسایی جعلی استفاده کرد، استفاده نکنید.


آبگنیل همچنین خاطرنشان می‌کند که از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود به‌صورت آفلاین اجتناب کنید.


ما اطلاعات زیادی را نه‌تنها از طریق رسانه‌های اجتماعی بلکه از طریق مکان‌هایی که جستجو می‌کنیم و به‌طور خودکار درباره علایق ما از ما سوال می‌شود ارائه می‌دهیم؛ اینکه مجله مورد علاقه شما چیست، چه شغلی دارید و غیره. اگر مجبور نیستید چرا به این سوال ها پاسخ می‌دهید؟


چند پیشنهاد ساده


آدرس‌های ایمیل متفاوتی را برای سرویس‌های مورد استفاده خود ایجاد کنید. بعد می‌توانید بگویید کدام یک اطلاعات شما را به اشتراک گذشته و در صورت لزوم، با ایجاد فیتلرهایی آن‌ها را متوقف کنید.


اپلیکشن‌های محافظ حریم خصوصی همچون Privacy و Token Virtual با هر بار خرید کارت اعتباری یک بار مصرف تولید می‌کند بنابراین در صورت نقض حریم خصوصی کارت واقعی شما به خطر نمی‌افتد.


از نصب اپلیکیشن‌ها روی تلفن همراه خود تا حد ممکن اجتناب کنید و برعکس به وب‌سایت‌ها روی مرورگر تلفن خود مراجعه کنید. ممکن است در آنجا هم اطلاعات شما رهگیری شوند اما به اندازه اپلیکیشن‌ها نیست.


خبر خوش این است که شرکت‌های فناوری احساس می‌کنند تحت فشار قرار دارند.


در سال ۲۰۱۷ میلادی، اتحادیه اروپا مقررات عمومی حافظت از داده‌های (G.D.P.R) را به تصویب رساند که از شرکت‌های فناوری می‌خواهد درباره اینکه چه نوع اطلاعاتی را گردآوری می‌کنند توضیح دهند و گزینه‌هایی را برای حذف یا اصلاح آن پیشنهاد دهند. چین، هند، ژاپن، برزیل، کره جنوبی و تایلند این مقررات را تصویب کرده‌اند و در حال بررسی مقررات مشابهی هستند.


منبع:


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *