ایسنا/تهران صدای صلح و اتحاد از شمال غرب ایران در نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق و دستاوردهای بی‌نظیر آن به گوش شرق و غرب رسید؛ جایی که تعدادی از استانداران هم مرز ایران، زیر پرچم ایران و عراق و در خاک مقدس ایران دور یک میز نشستند و دست دوستی و برادری دادند.


“https://www.isna.ir/photo/1402031207889″>استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی کنار هم جمع شدند تا فراتر از معرفی پتانسیل های استان برای سرمایه گذاری مشترک با استانهای هم مرز ایران، به دنیا اعلام کنند یار همدیگر در آباد سازی و توسعه وطن شان هستند و ریشه و اصالت تاریخی شان را به رخ جهان بکشند؛ جایی‌که جام زرین “حسن لو” در همین نزدیکی و زیر ۱۰ لایه تمدنی و متعلق عصر پارینه سنگی سر برآورده و صنایع دستی هنرمندان ایران مورد توجه هیئت بلندپایه استانهای هم مرز با ایران قرار گرفت.


استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در حالی پس از سال ها کنار هم نشستند و تفاهمنامه های همکاری با هم امضا کردند که برخی دشمنان به دنبال ایجاد حاشیه ها برای همسایگان هستند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و نگذارند آب خوش از گلوی ایرانی ها پایین برود؛ اما حالا همسایگان هم مرز در شمال غرب ایران به دنبال بازگشایی مرزهای مسافری و افزایش سطح مبادلات تجاری در مرزها هستند تا هم زندگی مرزنشینان رونق بگیرد و هم دیپلماسی میان دو کشور توسعه یابد.


 نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق نشان داد که مرزهای این دو کشور، مرز دوستی ‌و محبت است و همسایگی فراتر از روابط همسایگی وجود دارد؛ روابط عاطفی و احساسی که وحیدی، وزیر کشور از آن یاد کرد و تاکید کرد که علاوه بر حوزه اقتصادی، ایران می تواند همکاری‌های فرهنگی گسترده ای با عراق داشته باشد.


نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق


استاندار آذربایجان غربی: دولت سیزدهم به دنبال تقویت دیپلماسی مرزی است


“https://www.isna.ir/news/1402031107501″>محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی به عنوان میزبان در نخستین نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق که ۱۱ خرداد در ارومیه  برگزار شد، اعلام کرد: یکی از سیاستهای دولت سیزدهم توسعه روابط همه جانبه و تقویت دیپلماسی مرزی است و در همین راستا به دنبال آن است که نمایشگاه‌های اقتصادی در اقلیم کردستان برای معرفی محصولات استان برپا شود.


وی ضمن قدردانی از حضور استانداران اقلیم کردستان عراق و هیات همراه، برگزاری این نشست را باعث توسعه روابط و ارتقای مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بین استانهای آذربایجان غربی و اقلیم کردستان دانست و گفت: افزایش سطح مبادلات در منطقه، حذف محدودیت‌ها در صادرات و ترانزیت، ۲۴ ساعته کردن مرز تمرچین، بازگشایی مرز مسافری کیله سردشت، تردد زایرین از مرز تمرچین با تعامل کردستان عراق در اربعین حسینی در سال گذشته از جمله دستاوردهای دیپلماسی منطقه بوده است. 


نکته مهم آنکه آذربایجان غربی دارای مرز مشترک با ۳ کشور و یکی از استانهای استراتژیک است و قرار گرفتن استان در مسیر کریدورهای ارتباطی، وجود منطقه آزاد ماکو و ۶ پایانه مرزی و ظرفیت‌های استان در حوزه های مختلف و ذخایر معدنی، بسترهای لازم را برای تقویت همکاری های مشترک اقتصادی فراهم می کند. 


نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق


تاکید بر گسترش تبادلات همه جانبه با استانهای هم مرز با آذربایجان غربی


 استاندار آذربایجان غربی افزود: از اولویتهای دولت سیزدهم  استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه و گسترش تبادلات همه جانبه با استانهای هم مرز با آذربایجان غربی است که در این راستا در کمتر از دو سال توفیقات خوبی در توسعه تبادلات تجاری، اقتصادی و فرهنگی اتفاق افتاده است. 


وی گفت: در دیدارهای دیپلماتیک قبلی با اقلیم تفاهم نامه هایی امضا و اجرایی شده است که در نشست امروز به بررسی میزان پیشرفت این تفاهم ها و رفع موانع و سرعت در عملیاتی شدن مفاد تفاهم نامه ها پرداخته شد. 


اقلیم کردستان عراق امسال آماده پذیرش تردد ۵۰۰ هزار نفر از این مرز است


“https://www.isna.ir/news/1402031107841″> استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه افزایش مبادلات همه جانبه با اقلیم کردستان عراق و آذربایجان غربی دنبال می شود؛ خاطرنشان کرد: در دیدارهای دیپلماتیک قبلی با اقلیم تفاهم نامه هایی امضا و اجرایی شده است که در این نشست به بررسی میزان پیشرفت این تفاهم ها و رفع موانع و سرعت در عملیاتی شدن مفاد تفاهم نامه ها پرداخته شد.


معتمدیان با اشاره به تردد زائرین اربعین از مرز تمرچین و برنامه‌های امسال در ایام اربعین حسینی افزود: سال گذشته با تعاملات انجام شده برای اولین بار شاهد بازگشایی مرز تمرچین و باشماق کردستان بودیم که رضایتمندی زایرین را شاهد بودیم؛ طبق توافق، اقلیم کردستان عراق امسال آماده پذیرش تردد ۵۰۰ هزار نفر از این مرز است.


نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق



معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه: توسعه گردشگری سلامت مورد توجه دستگاه دیپلماسی است


“https://www.isna.ir/news/1402031107524″>مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این نشست با بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت از حوزه های مورد توجه دستگاه دیپلماسی است، گفت: طی سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت در کشور داشتیم.


وی با اشاره به تحصیل دانشجویان خارجی در ایران، ادامه داد: در بخش دانشگاهی ۱۲ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای کشور مشغول تحصیل هستند و این نشان دهنده نقطه قوت جمهوری اسلامی است. 


رئیس کل گمرک: متوسط ارزش کالاهای صادراتی ایران به اقلیم کردستان عراق  از متوسط ارزش صادراتی کشور بالاتر است


“https://www.isna.ir/news/1402031107546″> محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: میزان تجارت ایران با کشورهای مختلف در سال گذشته ۱۱۳ میلیارد دلار است و این رقم ۱۱ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است؛ سال گذشته سهم سه مرز با اقلیم کردستان از صادرات ایران به عراق، ۲۲ درصد بود که با اقداماتی که بویژه در راستای تسهیل تجارت مرزی اتفاق افتاد، این رقم افزایش محسوسی داشته است.


نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق


کرمانشاه آمادگی صدور دانش فنی برای ارایه خدمات فنی در بخش آب، کشاورزی، صنعتی با اقلیم کردستان


 محمد طیب صحرایی، استاندار کرمانشاه با بیان اینکه امکان همگرایی های مشترک مرزی با وجود مشترکات بین کشورها افزایش می یابد، افزود: این استان ظرفیتی چشمگیر برای گسترش همکاری با اقلیم کردستان دارد؛ بهره مندی بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در کرمانشاه، می تواند مقدمه ای برای راه اندازی تورهای گردشگری با اقلیم و برگزاری ایین های مشترک، ایجاد بازارچه صنایع دستی با اقلیم از جمله مشترکات باشد. 


وی با بیان اینکه کرمانشاه آمادگی صدور دانش فنی برای ارایه خدمات فنی و اجرای طرحهای فنی در بخش آب، کشاورزی، صنعتی با اقلیم را دارد، افزود: با وجود مهندسان و شرکتهای مهندسی اماده ارایه خدمات فنی، مهندسی، مبادله اطلاعات در صنعت راه سازی و ساختمان و اعزام تکنسین دارای کارت مهارت به اقلیم هستیم. 


استاندار کرمانشاه افزود: در حال حاضر کرمانشاه میزبان سه هزار دانشجوی مهمان خارجی است و امکان افزایش این تعداد نیز وجود دارد که این امر ظرفیت خوبی برای انواع همکاری های علمی با اقلیم کردستان عراق است.


نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق


 احتمال افزایش ۱۰ برابری تردد زائرین اربعین از مرزهای کردستان


“https://www.isna.ir/news/1402031107591″>اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان با بیان اینکه همگرایی خوب فرهنگی بین کردستان با اقلیم عراق وجود دارد، گفت: گسترش تعاملات فرهنگی با اقلیم کردستان عراق دنبال می شود؛ گفت: نیاز است تفاهمات قبلی با اقلیم کردستان عراق را به روز رسانی کنیم و در جهت عملیاتی شدن آنها حرکت کنیم. 


زارعی کوشا با اشاره به تردد و میزبانی زائران اربعین حسینی افزود: امسال احتمال افزایش ۱۰ برابری تردد زائرین اربعین از مرزهای کردستان را داریم که هماهنگی لازم به عمل خواهد آمد. 


سرمایه گذاری های مشترک بین استانهای هم مرز مثمرثمر در برقراری دوستی ها



“https://www.isna.ir/news/1402031107635″>وحید جلال زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: همکاریهای تجاری و اقتصادی بین ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد اما رضایت بخش نیست بلکه باید تعاملات تقویت شود؛ سهم ایران و استانهای هم مرز در حوزه  تجاری، و صادرات تجهیزات فنی و مهندسی قابل توجه نیست. 


جلال زاده با تاکید براینکه دیپلماسی پارلمانی همیشه سازنده بوده، افزود: سرمایه گذاری های مشترک بین استانهای هم مرز می تواند در برقراری دوستی ها مثمرثمر باشد. 


سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه مسئولان زیرساختهای واردات و صادرات را و بازارچه های مشترک بین کشورها را ایجاد کنند، تاکید کرد: بالا بردن درآمد سرانه مرزنشینان در اولویت قرار گیرد. 


نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق



استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق: آماده بازگشایی مرز مشترک در اشنویه هستیم



“https://www.isna.ir/news/1402031107638″> امید عبدالرحمان خوشناو، استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق گفت: امیدواریم مقدمات بازگشایی مرز مشترک در اشنویه برای تقویت روابط تجاری دو کشور فراهم شود.


وی افزود: از وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم مقدمات بازگشایی مرز مشترک در اشنویه که ظرفیت های مهم اقتصادی برای مردم دو طرف دارد، را فراهم نماید و ما آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.


وی با اشاره به اینکه ارتباط هوایی ارومیه – اربیل متأسفانه متوقف شده و خواستار بازگشایی مجدد این خط هوایی برای رونق روابط اقتصادی هستیم، افزود: پیش بینی کردیم امسال در اربعین نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از مسیر اقلیم کردستان به کربلای معلی سفر کنند و ما آمادگی کامل برای تامین امنیت، حمل و نقل و رفاه زائران را داریم.


نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق



استاندار دهوک اقلیم کردستان عراق مطرح کرد: وجود مشترکات فرهنگی، زبانی، دینی و جغرافیایی در دو طرف مرز


“https://www.isna.ir/news/1402031107642″>علی تتر توفیق، استاندار دهوک اقلیم کردستان عراق گفت: مشترکات فرهنگی، زبانی، دینی و جغرافیایی در ۲ طرف مرز وجود دارد و همین امر زمینه را برای ارتباط بیشتر فراهم کرده است؛ هم اکنون شماری از دانشجویان اقلیم در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند و دانشگاه‌های اقلیم نیز آمادگی پذیرش دانشجو از ایران در رشته‌های ادبیات عربی، کردی و انگلیسی را دارا هستند.


وی افزود: امیدواریم همکاری‌ها در زمینه توریسم درمانی و کسانی که برای معالجه به ایران می‌آیند، بیشتر شود.



تاکید وزیر کشور بر توسعه روابط اقتصادی بویژه ساماندهی حمل و نقل و گمرکات بین ۲ طرف


“https://www.isna.ir/news/1402031107657″>احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: روابط ایران و عراق ناگسستنی است و در بهترین شرایط روابط با عراق قرار داریم؛ ما هیچ وقت روابط خود را بر اساس منافع اقتصادی تنظیم نکرده بلکه بر اساس منافع راهبردی و منافع مردم عراق و اقلیم کردستان تنظیم‌ کرده‌ایم.


وحیدی بر توسعه روابط اقتصادی بویژه روابط بیمه ای و ساماندهی حمل و نقل و گمرکات بین ۲ طرف تاکید کرد و یادآور شد: افزایش تعداد مرزها بررسی کارشناسی شود، هرچند در برخی مناطق مشکلی نداریم.


وزیر کشور با اشاره به اعطای اختیارات در تسهیل و تسریع روابط به استانداران مرزی اضافه کرد: نمایشگاه هایی را در ۲ طرف مرز می‌توان داشت که از ظرفیت ها با خبر باشیم؛ ایجاد شهرک صنعتی مشترک و سرمایه گذاری های مشترک کارهای ارزشمندی است که به توسعه روابط کمک می‌کند.


“https://www.isna.ir/news/1402031107482″>احمد وحیدی، وزیر کشور پنجشنبه ۱۱ خرداد به همراه محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در حاشیه نشست استانداران استان‌های شمال غرب کشور با استانداران استان‌های مرزی اقلیم کردستان عراق از غرفه‌های صنایع‌دستی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، بازدید و از نزدیک با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این استان‌ها نیز آشنا شد.


نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق


یک عضو کمیسیون عمران مجلس: پیام نشست مرزی ایران و اقلیم کردستان تعامل خوب با همسایگان است


“https://www.isna.ir/news/1402031308628″>کمال حسین پور، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به دنبال تعاملی که از سال گذشته بین استاندار آذربایجان غربی و استاندار اربیل آغاز شده تفاهمنامه ۱۶ ماده ای در راستای تسهیل روابط اقتصادی بین دو طرف حاصل شده که در نشست اخیر نیز این تفاهمنامه به بحث گذاشته شد.



نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق


به گزارش ایسنا، به دنبال اختیاراتی که در دولت سیزدهم به استانداران داده شد، استاندارانی که در استان های مرزی هستند با برقراری ارتباط با استان های همجوار مرزی می توانند در مسیر توسعه روابط مرزی و اقتصادی گام بردارند؛ به دنبال این اختیار رئیس جمهور، استاندار آذربایجان غربی از همان سال گذشته تلاش کرد تا روابط را با استاندار اربیل گسترش دهد.


ماحصل آن، امضای یک تفاهمنامه ۱۶ ماده ای بود که در نتیجه در شرایطی که پیش از این صرفا چند قلم کالای ترانزیتی صادر می شد اما اکنون دیگر محدودیتی برای صادرات کالاهای ترانزیتی از مرز وجود ندارد و ساعت کار مرز ۲۴ ساعته شده است؛ صادرات و واردات کالاها از مرز سهولت پیدا کرده و حجم صادرات نیز نسبت به گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده و به یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار رسیده است؛ این حجم از صادرات به اندازه تمام صادرات ایران به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است.


استانداران کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و از آن سو استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق، استاندار دهوک اقلیم کردستان عراق و استاندار سلیمانیه هر کدام در نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به بیان پتانسیل های استانشان پرداختند و زمینه های همکاری را پیشنهاد دادند؛ از جمله آنکه استاندار کردستان به موضوع برگزاری نمایشگاه تخصصی، اجرای طرح های مشترک کشاورزی و ایجاد شعب بانکی در اقلیم پرداخت و آن را از فرصتهایی دانست که می تواند زمینه تعاملات کردستان و اقلیم عراق را افزایش دهد و یا از آن سو استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق از سرمایه گذاری‌های مشترک و حضور شرکت‌های بزرگ ایرانی در اقلیم کردستان عراق استقبال کرد و معتقد است افزایش مبادلات اقتصادی به نفع دو طرف است.


 اما نشست مهم همسایه های هم مرز چه تاثیری بر زندگی مرزنشینان و مردم دو کشور خواهد داشت؟ ارتقای ظرفیت‌ها در بازارچه‌های مرزی، افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی، رونق ترانزیت و حمل و نقل، حذف قوانین دست و پا گیر گمرکی و افزایش ارتباطات فرهنگی و اجتماعی، افزایش مراودات تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق از پیشنهادها و تفاهم هایی است که دو طرف در جهت تحقق آن تلاش می کنند.


بهره مندی بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در کرمانشاه، گسترش صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان غربی، تقویت صادرات و واردات توسط بخش خصوصی، راه اندازی تورهای گردشگری با اقلیم و برگزاری آیین های مشترک و ایجاد بازارچه صنایع دستی با اقلیم و یا تبادل دانشجو از فرصتهایی است که همسایگان از آن به عنوان زمینه های همکاری یاد کردند.


 عراق با سهم ۱۹ درصدی و ۱۰‌ میلیارد دلاری، مقصد دوم صادراتی کشورمان است؛ سهم اقلیم کردستان عراق هم از مقاصد صادراتی ایران به پنج درصد می‌رسد که رقم قابل توجهی است؛ جدای از روابط اقتصادی، ارتباط جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق، دیرینه است و مردم آن اقلیم همواره مورد حمایت ایران بوده‌اند. ایران در طول تاریخ پناهگاهی امن برای مردم اقلیم کردستان عراق در بحران‌های دوران صدام بعثی بوده و پیوندهای ما ناگسستنی است.


جان کلام آنکه، پیام نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق، واضح و دورنمای آن روشن است؛ دولت سیزدهم در پی گسترش ارتباط با همسایگان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و این نشست نیز این پیام سیاسی را به همراه داشت که ایران به دنبال ارتباط خوب با همسایگان است تا در پی این تعامل، روابط سیاسی، ارتقا و روابط اقتصادی بهبود یابد.


نشستی برای دوستی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا
لینک مطالب دیگردستگاه تصفیه آب

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *