ایسنا/فارس طی هفته‌های اخیر و به همت آبفای شیراز و با برگزاری کارگاه‌هایی، مبحث مصرف آب به ویژه در گروه مشترکان خانگی با حضور کارشناسان مورد مداقه قرار گرفت و از منظر روانشناختی بررسی شد.


کارگاه‏‌های آموزشی-ترویجی مدیریت مصرف آب در مشترکان خانگی شهر شیراز، در هفته‌های اخیر و ایامی که شاهد افزایش میزان مصرف آب و انرژی به دلیل افزایش دما هستیم، به همت شرکت آب و فاضلاب شیراز و با حضور کارشناسان و شماری از مشترکان و علاقه‌مندان حوزه آب برگزار شد.


به گزارش ایسنا، در این کارگاه‌های آموزشی، که از برخی مشترکان مناطق پنجگانه محدوده تحت مدیریت شرکت آبفا شیراز و با پشتیبانی و نظارت واحد روابط عمومی و آموزش همگانی آن شرکت دعوت شده بود، کارشناسان ارشد روانشناسی بالینی و جامعه ‏شناسی مباحثی را مطرح کردند.


گزارش ایسنا حاکیست که یافته‌‏های این کارگاه‌‏ها، منجر به ارائه الگوی عملی و فکری مناسب برای کاهش مصرف آب در بخش خانگی خواهد شد.


سه رکن اصلی برگزاری این کارگاه‏‌ها عبارتست از اجرای آموزش با ابزارها و اقلام آموزشی، نیازسنجی محتواهای آموزشی مناسب برای خانوارها، تهیه دستورالعمل وشیوه ‏نامه تهیه بسته آموزشی بوده است؛ دستورالعمل نیز شامل شیوه آموزش، ابزارها و اقلام آموزشی، جزییات برنامه آموزشی (آموزشیاران، کارگاه‌‏ها) و تعیین جامعه هدف برای اقدامات آموزشی گسترده بعدی است.


در این دوره‌های آموزشی، ضمن انجام اقدامات اجرایی آموزشی و ترویجی، اجزای یک بسته آموزشی فراگیر برای اجرا، تهیه و تدوین می‏‌شود. به گونه‌‏ای که پس از برگزاری این کارگاه‌‏ها، یک دستورالعمل (راهنما) آموزشی تهیه شده و در آن مشخص خواهد شد که با چه شیوه آموزشی، می‏‌توان برنامه‌‏های آموزشی فراگیر برای کاهش مصرف آب در حوزه مشترکین خانگی شهر شیراز را اجرا کرد.


به گفته برگزارکنندگان این کارگاه‌‏ها، در کلانشهر شیراز چهار گروه مشترکین تجاری، خانگی، صنعتی و خدمات عمومی و نظامی شامل مدارس، مساجد، آموزشگاه‌‏ها، پادگان‌‏های نظامی و … وجود دارد.


هرچند بیشترین هدررفت آب مربوط به مشترکین بخش خدمات عمومی و نظامی است ولی از نظر حجم مصرف، بیشترین مصرف آب در بخش خانگی ثبت شده، بنابراین، به سبب مسئولیت خانوارها در پرداخت قبض آب و حجم عمده مصرف آب کلانشهر شیراز به وسیله مشترکین خانگی، هرگونه برنامه آموزشی برای خانوارها می‌‏تواند در کاهش مصرف آب موثر ‏باشد.


کارشناسان اعتقاد دارند که اثربخشی هرگونه برنامه آموزشی نیازمند برگزاری پیوسته و هدفمند اقدامات برنامه‌ریزی شده بوده و نتایج مورد انتظار از برگزاری کارگاه‌‏ها کاهش مصرف آب شهری در بخش خانگی، آشکارشدن نقش آموزش در فرهنگ‏سازی و نهادینه ‏کردن گزینه کاهش مصرف آب، ارایه یک دستورالعمل فنی برای کاهش مصرف آب که می‌‏تواند الگویی عملی برای سایر شرکت‌‏های آب و فاضلاب کشور باشد و برآورد بودجه برای اجرایی ‏کردن بسته آموزشی ارایه ‏شده در متن دستورالعمل یادشده است.


به گزارش ایسنا، در این کارگاه‌ها، به کارگیری رویکرد و توجه به ابعاد روانشناختی رفتارهای پرمصرفی یا بد مصرفی مشترکان برای نخستین بار تجربه شده و مورد توجه مدیران آب شهری شیراز قرار گرفته است. همچنین در این برنامه پرسشنامه پژوهشی بر اساس طرح واره “یانگ” توزیع و توسط شرکت کنندگان تکمیل می‌شود؛ یافته‌‏های این پرسشنامه به کشف دلایل و انگیزش‌‏های مشترکان در اصلاح و بهبود مدیریت مصرف آب خانگی و استخراج دستورالعمل آموزشی مناسبی از یافته‌‏های مجموعه کارگاه‌‏ها، کمک می‌کند.


مدل طرحواره درمانی یانگ، قالبی است که بر اساس واقعیت و تجربه در ذهن شکل می‌‏گیرد و افراد تجارب جدید خود را بر اساس آن تبیین می‌‏کنند. بر اساس تعریف یانگ، طرح واره ناسازگار اولیه عبارت از الگوهای هیجانی و شناختی خودآسیب ‏رسان است که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته‌‏اند و در سیر زندگی تکرار می‌‏شوند.


به گزارش ایسنا، در ادامه هر کارگاه، پنج نیاز اولیه در انسان از جمله دلبستگی ایمن به دیگران (محبت و پذیرش، امنیت و ثبات)، خودگردانی، کفایت و هویت، آزادی در بیان نیازها و هیجان‏‌های سالم، محدودیت‌‏های واقع ‏بینانه و خویشتنداری و خودانگیختگی و تفریح برشمرده شده است.


بر این اساس، ریشه‏‌های ایجاد طرح واره شامل برآورده نشدن پنج نیاز اولیه، آسیب‏ دیدن و قربانی‏ شدن، همانندسازی با والدین (الگوی مصرف اولیه) و خلق و خوی یا ژنتیک بررسی خواهد شد.


در بخشی از این کارگاه‌های آموزشی ترویجی، با بارش فکری، تمرین ذهنی و فکری برای بهبود رفتار مصرف‏ کنندگان ارائه می‌‏شود. به عنوان مثال با طرح دو نمونه رفتاری همانند مشاهده بزرگسالانی که آب را در کوچه یا شست‌وشوی خودرو هدر می‌‏دهند و کودکی که به شکل بی رویه آب را هدر می‏‌دهد، تمرین فکری انجام می‌شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیمیدکی شاپ فروشگاه لوازم مزدا
بیشتر بخوانیمشیرآلات بهداشتی

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *