تهران- ایرنا – رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر مواضع دوگانه غرب، گفت: توسعه روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری میان دو کشور ایران و بلاروس می‌تواند باعث کم اثر شدن تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا شود.


به گزارش خبرنگار حوزه مجلس ایرنا،  ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس به اتفاق هیأت همراه روز پنج شنبه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.


قالیباف در این دیدار با تشکر از همدردی دولت و ملت بلاروس به خاطر حادثه تروریستی شیراز گفت: مهم است که به یاد بیاوریم غربی‌ها زمانی که تروریست‌ها به سمت اروپا در حال حرکت بودند چه مواضعی را اتخاذ کردند و امروز شاهد هستیم که تروریست‌ها در منطقه خاورمیانه در حال انجام اقدامات تروریستی هستند رفتار دوگانه از خود نشان می‌دهند؛ در حالی که پایه‌گذار تروریست‌های داعش، غربی‌ها و آمریکایی‌ها در منطقه بودند.


رئیس قوه مققنه با بیان اینکه که امروز یکپارچگی کشورها و ملت‌هایی که تحت فشار ظالمانه غرب و آمریکا هستند و در کنار هم بودن آنها یک ضرورت و الزام است افزود: ما باید متوجه باشیم که غربی‌ها آن چیزی را می‌خواهند که منافعشان را تأمین کند و براین اساس امروز بخش قابل توجهی از جمعیت دنیا و تعداد قابل توجهی از کشورها، تحت تأثیر ظالمانه تحریم‌های اقتصادی آمریکا و غرب است.


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار با تأکید بر همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی بین دو کشور و کشورهای منطقه گفت: با جنگ اقتصادی که شروع شده است باید فعالیت اقتصادی میان کشورهای اوراسیا را گسترش دهیم و در این راستا لازم است بوروکراسی و کاغذبازی را کنار بگذاریم و برای حرکت اقتصادی، اقدام عملی انجام دهیم.


قالیباف بیان کرد: کشورهای آسیای میانه باید این واقعیت را لمس کنند که با گسترش توافقات اقتصادی و تجاری و همکاری‌ها در حوزه انرژی، مسائل کشاورزی و موضوعات امنیت غذایی و فنی و علمی می‌توانند حرکت اقتصادی برای پیشرفت کشورهای اوراسیا پیش ببرند.


وی افزود: فعالیت‌های پارلمانی در دو کشور می‌تواند نقش بسیار مهمی در گسترش روابط دو کشور داشته و بسیار اثرگذار باشد که لازم است پارلمان‌های دو کشور این موضوع را مورد توجه قرار دهند.


رئیس مجلس با ابلاغ سلام به رئیس پارلمان بلاروس و دعوت از وی برای سفر به تهران گفت: گروه دوستی ایران و بلاروس فعالیت‌های بسیار خوبی دارند و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران اخیراً سفری به کشور بلاروس داشتند و سطح فعالیت‌ها نیز بسیار خوب است و می‌توان گفت با فعالیت‌های صورت گرفته می‌توانیم توسعه روابط دوجانبه پارلمانی را مشاهده کنیم.


وزیر خارجه بلاروس: با حادثه تلخ تروریستی شیراز و مردم ایران ابراز همدردی می‌کنیم


در این دیدار وزیر خارجه بلاروس با ابراز همدردی درباره حادثه تروریستی شیراز گفت: این اتفاق که واقعا حادثه بسیار تلخی بود را از طرف دولت و ملت بلاروس صمیمانه تسلیت گفته و با مردم ایران ابراز همدردی می کنیم. ما این حادثه را محکوم کرده و خواهان آن هستیم که مقصران و مسببان این حادثه به سزای اعمالشان برسند.


ولادیمیر ماکی افزود: ما تلاش می‌کنیم که در حوزه سیاست داخلی و خارجی سیاستی مستقلانه پیش بگیریم، همچنین با تحریم‌ها و فشارهای غیرقانونی مقابله می‌کنیم از این جهت ما کشور و ملت ایران را دوست و برادر خود می‌دانیم و تلاش می‌کنیم که به سمت شراکت راهبردی حرکت کنیم. ایران در این منطقه یکی از مهم‌ترین و راهبردی ترین شرکای ما است.


وی با مهم و ارزشمند خواندن دیدارهایش با رئیس جمهور، وزیر خارجه و مقامات جمهوری اسلامی در مدت حضورش در ایران گفت: در موضوعاتی همچون تولید مشترک ماشین آلات، همکاری‌های حوزه کشاورزی، همکاری‌های فنی و آموزشی به خصوص در حوزه داروسازی و تجهیزات پزشکی و حوزه تکنولوژی بحث‌های خوبی صورت گرفته است.


وزیر خارجه بلاروس افزود: همکاری بین پارلمانی میان دو کشور از مهم‌ترین مسائلی است که ما به آن توجه داریم، ما اطلاع داریم که مجلس ایران نقش بسیار مهمی در امور سیاسی ایران دارد از طرفی نیز مجلس بلاروس بعد از اصلاحاتی که در قانون اساسی بلاروس صورت گرفت اختیاراتش افزایش یافته و نقش مهم‌تری در تحولات سیاسی و اقتصادی بلاروس ایفا می‌کند، که افزایش همکاری‌های پارلمانی میان ایران و بلاروس می‌تواند باعث توسعه روابط دو کشور شود.


ماکی با دعوت از قالیباف برای سفر به کشور بلاروس به نیابت از رئیس مجلس نمایندگان این کشور، ادامه داد: همچنین جا دارد از فعالیت گروه دوستی پارلمانی ایران و بلاروس تشکر کنم که بسیار فعال است.



You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *