ایسنا/فارس مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه ٢٠ شهر و ۴۰۰ روستای استان در آستانه تنش آبی قرار دارند، گفت: در واقع ٢٥ درصد از جمعیت تحت پوشش شرکت آبفای استان در وضعیت تنش آبی به سر می‌برند. به این معنا که میزان آب تولید شده و مصرف برابر است و هرگونه تغییری موجب بروز مشکل خواهد شد.


علی‌جان صادق‌پور سه‌شنبه ٣٠ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی برگزار شد، ضمن یادآوری اینکه، تامین آب شرب یک چالش جهانی به شمار می‌رود و مختص ایران نیست، تغییرات اقلیمی و سطح و پراکندگی بارندگی‌ها، بروز و تداوم خشکسالی، مصارف نامتعارف و افزایش سطح دسترسی به آب و …. را از عوامل مهم این چالش دانست.


او با بیان اینکه شعار امسال هفته صرفه جویی در مصرف آب “ایران، تغییر اقلیم و مسئولیت پذیری” تعیین و هر روز هفته یک نام گرفته است، گفت: زمان هفته صرفه‌جویی امسال، تغییر کرد و به جای هفته اول تیرماه، از ۲۶ خرداد تا اول تیر، به این موضوع اختصاص یافت.


مدیرعامل آبفا فارس خاطرنشان کرد: امروز خشکسالی دیگر به عنوان یک پدیده زودگذر تلقی نمی‌شود و به نوعی جزو اقلیم ایران و استان فارس شده است و راهی جز سازگاری با آن نداریم و باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که شرایط موجود را به نفع خودمان تغییر دهیم.


صادق‌پور اضافه کرد: در سال زارعی جاری در بخش‌هایی از غرب فارس شاهد بارش حتی بالاتر از میانگین ٣٠ ساله بودیم و در عین در برخی نقاط استان بارش کمی ثبت شد که این تغییر اقلیم را نشان می‌دهد.


او با اشاره به تحت پوشش قرار داشتن ۲۴۰۰ روستای بالای خانوار و ١١٧ شهر در فارس به صورت مستقیم توسط آبفای فارس، تعداد مشترکین آبفای استان را یک میلیون و ١٥٠ هزار اشتراک اعلام کرد که ۱۰ درصد آنها مشترک خانگی است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین بیان کرد: تاکنون ۲۳ هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع اجرا شده، ۴ تصفیه خانه آب در مدار است و یک تصفیه دیگر هک در دست اجراست که مجموعا جمعیت بیش از سه میلیونی روستایی را تحت پوشش قرار خواهند داد.


به گفته صادق‌پور، حدود ۱۲۸۰ حلقه چاه، ۱۲۰ دهنه چشمه و ۴ مورد آب سطحی شامل سدهای درودزن، رودبال، سلمان فارسی و چشمه ساسان منابع آبی هستند که آب از آنها استحصال و برای روستاها و شهرهای تحت پوشش استفاده می‌شود.


این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته 85 درصد از نیاز آبی فارس را منابع زیرزمینی تامین می‌کرد، گفت: امسال و با توجه به خشک شدن سد رودبال که تامین کننده آب چند شهرستان فارس بود، ۸۸ درصد از منابع آبی مورد نیاز این استان از منابع زیرزمینی و ١٢ درصد از آب‌های سطحی تامین می‌شود.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین با بیان اینکه حدود ٨٠٠ هزار مترمکعب مخزن ذخیره در سطح شهرها و روستاها و ١٧٠٠ مورد تاسیس داریم، گفت: در حوزه فاضلاب نیز ۱۱ تصفیه خانه شامل شهرهای نورآباد، اقلید، کازرون، آباده، لپویی، مرودشت، استهبان، جهرم، روستای شهر میان و روستای شهید آباد خرمبید در دست بهره برداری داریم و ٣ مورد هم در دست احداث داریم که جمعیت ٢٧٧ هزار نفری را شامل می‌شود.


صادق‌پور، متوسط سرانه مصرف آب در فارس را حدود ٢٠٠ لیتر بر اساس تولید و تعداد مشترکین ذکر کرد و گفت: با توجه به کمبود آب، این سرانه عدد بالایی است و نیاز به رعایت مشترکین است.


۶۷ درصد از مشترکین بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند


مدیرعامل آبفا فارس با بیان اینکه ۶۷ درصد از مشترکین این شرکت بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سه ماه اول امسال ۴۷ میلیون مترمکعب مصرف آب داشته‌ایم که تنها ٢ درصد آن مربوط به صنعت و مابقی مربوط به مصرف شرب بوده است.


صادق‌پور مجددا بیان کرد: در سال زارعی جاری در شهرهای شمال غربی و غرب فارس از جمله نورآباد، سپیدان، مصیری، بیضاء، بخش‌هایی از شهرستان‌های اقلید و آباده و فیروزآباد و فراشبند از متوسط ٣٠ ساله هم بارش بیشتری داشته‌اند و مابقی شهرهای ما با کاهش بارندگی مواجه بودند.


او اضافه کرد: در حال حاضر ٢٠ شهر و ۴۰۰ روستای فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند که ٢٥ درصد از جمعیت تحت پوشش شرکت آبفای فارس را تشکیل می‌دهند.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمتر از ٣٠٠ روستای ما از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند که آبرسانی به ۱۴۰ مورد از آنها به صورت مستمر است.با پروژه‌های در دست اجرا مشکل ١١٠ روستا حل و تانکرهای آبرسانی حذف خواهد شد.


صادق‌پور اعلام کرد که توسط ۴۵ چاه کشاورزی و ۵۴ تانکر، آبرسانی به روستاها انجام می‌شود.


او همچنین گفت: هفته صرفه جویی در مصرف آب، فرصت مغتنمی است، اگرچه در طول سال باید به طور مداوم مباحث فرهنگ سازی در باب مدیریت مصرف آب اجرایی شود اما در این هفته برنامه‌های شاخصی در دستور کار قرار می‌گیرد.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه آب، یک موضوع جهانی است و همه دنیا با چالش حاصل از آن مواجه هستند، گفت: از آنجا که امروز هم جمعیت و هم سرانه مصرف آب افزایش یافته، دسترسی به آب از نظر حجمی کمتر و آلاینده‌های آبی به لحاظ فعالیت‌های غیربشری و غیراصولی افزایش یافته است، لذا فرهنگسازی در مصرف آب بیش از گذشته احساس می‌شود.


صادق‌پور با بیان اینکه آبفا در دو بعد مهندسی و فرهنگسازی برای مدیریت مصرف منابع آبی تلاش می‌کند، گفت: در بعد مهندسی باید شبکه‌ها را اصلاح، مخازن را بازسازی و با انشعابات غیرمجاز برخورد کنیم و نصب کنتور، استانداردسازی شبکه‌های خطوط فرعی اختصاصی مشترکین و شبکه توزیع و همچنین تامین آب را در دستور کار قرار دهیم.


او خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به ٢٠٠٠ انشعاب غیرمجاز را قطع کردیم و۳۸ حلقه چاه مهندسی مجدد و بهساز شدند.بیش از ۲۰۰ کیلومتر بازسازی شبکه نیز انجام شد و حدود ۲۶۲ قرارداد برای اجرای پروژه‌های جدید و نیمه منعقد کردیم.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس اضافه کرد: در حال حاضر ١٧٠ پروژه فعال در دست اجرا داریم که با اجرای این پروژه‌ها، ۶۹۰۰ مترمکعب مخزن احداث، ۴۰۰ کیلومتر لوله گذاری و ٢٠ مورد چاه جدید حفر و مجهز می‌شوند.


صادق‌پور ادامه داد: علاوه بر پروژه‌های دولتی، خیرین و بسیج سازندگی نیز به ما کمک می‌کنند که از جمله آنها اجرای ۴۰ پروژه در ۲۰ شهزستان با اعتباری بالغ بر ۹۰۷ میلیارد تومان است.


او در خصوص سد رودبال که در مهرماه امسال با چالش مواجه شدیم هم بیان کرد: حجم سد کاهش یافته بود و اگر بارندگی رخ نمی‌داد تا پایان آذرماه منابع آبی آن به اتمام می‌رسید که در همان زمان برنامه‌ای تدوین و پروژه‌ها را مصوب کردیم.حفر ۱۰ حلقه چاه جدید، یک مورد کف شکنی و۱۸ مورد بررسی مجدد چاههای تخریب شده را در دستور کار قرار دادیم و در نهایت عملیات اجرایی آن آغاز و با بارش کمی که رخ داد، بخشی از منابع آبی ما از آن سد تامین شد که البته پاسخگو نیست و به زودی تمام می‌شود.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین اعلام کرد که به مناسبت دور دوم سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان، ٩ پروژه شامل ۷ پروژه آبرسانی و ٢ پروژه فاضلاب آماده بهره‌برداری شده است


صادق‌پور ضمن بیان اینکه در استان فارس به لحاظ گستردگی و مسائل و مشکلات زیادی که در حوزه آب روستاها و شهرهای فارس داریم به هیح عنوان بدون همراهی رسانه‌ها ادامه خدمت برایمان میسر نیست، اضافه کرد: اگرچه اعمال مدیریت درست در این حوزه و در سطح استانی و ملی انجام شده اما لازمه آن اطلاع رسانی مناسب و هماهنگی با مردم است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا
لینک مطالب دیگرآشنایی با شرکت گرماسرما سازه

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *