نقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

نقد و بررسی سریال سیلو

نقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

بررسی سریال سیلو

سریال سیلو

سیلو  silo#

لطفا قبل از مطالعه این مقاله این فیلم را در کانال اپارات ما ملاحظه فرمائید بینهایت سپاسگزارم

نقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

بعنوان بک مشاور کسب و کارها و استارتاپها سریال سیلو را  فوق العاده جذاب و  عالی یافتم همزمان با پخش قسمت 7 این سریال  امروز به بررسی سریال سیلو خواهیم پرداخت.

سیلو یا 1984 یا اثری تازه و منحصربفرد

سیلو درامی غنیو به نوعی دیستوپیایی کاملاً هیجان انگیز است. ویران‌شهر  Dystopia  یا به اصطلاح پاد-آرمان‌شهر یک جامعه یا سکونت‌گاه خیالی در داستان‌های علمی–تخیلی است که در آن، ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل داشبه و دارند و زندگی در آن البته که هرگز دلخواهِ هیچ انسانی نیست. باید متذکر شوم که این جوامع معمولاً زمانی از یک جامعه را نشان می‌دهند که به نابودی و هرج‌ و مرج  و…. اقتباس اپل تی وی پلاس از رمانی درباره تمدنی پسا آخرالزمانی و پناهگاهی داستانی وصد البته کاملاً خارق‌العاده ارائه می‌کند. دنیای خود را با دقت می‌سازد و آدمهای زیادی را در خود جای می‌دهند. شاید شبیه دولتها و ملتها در بند کشور و ملیت و قومیت و شاید …. سیلو ( Silo) یک مجموعه تلویزیونی ویران‌شهری ساخت آمریکا است که توسط گراهام یوست بر اساس مجموعه رمان های Wool اثر نویسنده هیو هوی ساخته شده است. این سریال با بازی ربکا فرگوسن، که تهیه‌کننده اجرایی سریال است، در ‎۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ از شبکه اپل تی‌وی پلاس پخش شد. فصل دوم هم اکنون در حال تولید است. در آینده‌ای تلخ و زهرآگین ویرانشهری Dystopia که در آن جامعه‌ای در سیلوی غول‌پیکر صدها طبقه در اعماق زمین وجود دارد، ده هزار انسان به شکل جامعه‌ای بر مبنای مقررات بسیار یک طرفه و در عین حال سختگیرانه زندگی می‌کنند و معتقدند که این سازه برای محافظت از آن‌ها در برابر محیط مرگ‌آور بیرونی طراحی شده است…. اما آیا واقعا این محیط بیرون مرگ آور است…… در قسمتی که برق قطع می شود مشخص می شود بیرون سیلو واقعا انقدرها هم سیاه و داغون نیست اما در حد بک یا دو ثانیه این اتفاق می افتد و کشس زیاد متوجه نمی شود… ربکا فرگوسن در این اقتباس بی سر و صدا بسیار هیجان انگیز بازی می کند. فکر می کنم که از اولین ثانیه‌های خود، Silo Apple TV+ هر طرفدار علمی تخیلی را به شدت جذب خود خواهد نمود و پشت مانیتور میخکوب می شود

نقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

Silo، اقتباس 10 قسمتی Apple TV+ از اولین کتاب از سه گانه پرفروش هیو هوی با همین نام، برای افراد کلاستروفوبیک نیست. جهان سازی دقیق است و آن جهان تقریباً به طور کاملا زیرزمینی طزاحی شده است. حدود ده هزار نفر آخر و در 100 طبقه  که در زمان نامشخصی (اما ما گمان می‌کنیم نه چندان دور) در آینده روی زمین فقط زنده مانده‌اند، در یک سیلوی زیرزمینی چندسطحی، خود نگهدار و خود نگهدار، محبوس شده‌اند، در حالی که منتظر هستند تا سیاره از هر رویداد سمی که به وجود آمده است، بهبود یابد. غیر قابل سکونت است هیچ‌کس نمی‌داند این چه زمانی خواهد بود، همانطور که نمی‌دانند چه کسیسیلو را اساسا و به چه منظوری ساخته . پرداخته است، زیرا شورشی در گذشته که تاریخ آنها را پاک کرد متبلور شده است آری همه چیز در این سریال بسیار رمز و راز الود است. یکی از نکات بسیار موفقیت آمیز این سریال آهنگ رمز و راز آلود و هماهنگی کامل ان با متن و زمینه کار است که بسیار تحسین برانگیز است.

نقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

یکی دیگر از شاهکارهای این سریال دختری مردانه است به نام ربکا فرگوسن در نقش ژولیت نیکولز، مهندسی که بر روی ژنراتورهای پایین‌ترین طبقه سیلو کار می‌کند و کاملا حس مردانه به من می دهد مردی در لباس زنانه….. ….به نظر می رسد که  طراحان صحنه و جادوگران CGI یک روز میدانی را گذرانده‌اند و محیطی را می‌سازند که استخوان‌های آینده‌نگر آن اکنون فقط در زیر پوشش‌های کثیفی و نوعی بهم ریختگی هیث رابینسونسک دیده می‌شوند که به مرور زمان در یک طاق انسانی مهر و موم شده جمع می‌شوند. معماری شوروی با قرون وسطی استیمپانک تطابق دارد و رندر بخش‌های مختلف سیلو، از مزارع هیدروپونیک گرفته تا مراکز پزشکی، این مکان را تقریباً به یک شخصیت تبدیل می‌کند. داستان به همان اندازه مهیج است و همانطور که طرح تقریباً با هر صحنه غلیظ می شود و حتی در آخرین لحظه متوقف نمی شود (سری دوم هم قبلاً سفارش داده شده است، همانطور که باید) به همان اندازه ظالمانه است.

نقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

ما ابتدا با کلانتر بکر (دیوید اویلوو)، مردی که مسئول – به همراه شهردار روث (جرالدین جیمز) – نظارت بر صلح و ثبات سیلو را بر عهده دارند، هنگامی که او تمایل خود را برای بیرون رفتن اعلام می کند، ملاقات می کنیم. بر اساس قانون آنها، یک بار گفته شده این کلمات قابل بازگرداندن نیست و گوینده محکوم به زندگی در بیرون است و از نمای انفجاری از هر صفحه ای که تصاویر را از سطح به مردم می تاباند، مرگ حتمی فرض می شود. قوانین حمایت از آنها توسط بنیانگذاران وضع شده است و توسط بخش قضایی قدرتمند، به غیر از استاسی مانند، اجرا می شود. سپس سه سال به زمانی که بکر با همسرش آلیسون (راشیدا جونز) با خوشحالی ازدواج کرده بود، مرور می کنیم. به تازگی به آنها اجازه داده شده بود که برای بچه دار شدن تلاش کنند، کنترل جمعیت سختگیرانه برای بقای یک دنیای مهر و موم شده بسیار مهم است. اما زمانی که آلیسون شروع به جذب یک … چاه – یک جنبش زیرزمینی می کند؟ یک گروه اضافه شده از نظریه پردازان توطئه؟ همه چیز شروع به خراب شدن می کند و حال و هوای اورولی ایجاد می شود. وقتی یک کدنویس یادگاری را به او نشان می‌دهد – تکه‌ای از فناوری از پیشین تایمز (سیلو از لحظات اولیه‌اش خالی نیست، به‌ویژه وقتی صحبت از دیستوپیا-زبان‌گویی به میان می‌آید) – که نشان می‌دهد مردم با دروغ تغذیه می‌شوند، او اقدام شدیدی انجام می‌دهد.

نقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

که در نوبت الهام بخش شوهرش است. این معیاری برای مراقبت و پیچیدگی سیلو و همچنین اجرای عالی جونز و اویلوو است که جدایی و فداکاری آنها به نظر می رسد که واقعاً برای این زوج هزینه دارد. هر زمان که به نظر می رسد که همه چیز از مسیر تریلر توطئه/رشته پاره کردن پیش می رود، بکرها شما را به عقب می کشند و صحنه های پایانی آنها واقعاً متحرک است. پس از آن همه سرمایه گذاری، تغییر شگفت انگیزی پس از قسمت آغازین از زوج نجیب (گمراه؟) به ژولیت (ربکا فرگوسن)، مهندس که مسئول کوره ای است که کل سیلو به آن وابسته است، رخ می دهد. ما از طریق فلاش بک های محجوب، می آموزیم که چگونه او توانسته است از فرماندهان سؤال کند. چرا «آثار» قاچاق است؟ چرا صحبت از گذشته جرم است؟ همانطور که او سرنخ هایی را که دیگران برایش به جا گذاشته اند دنبال می کند، شبکه فتنه بیش از پیش پیچیده تر می شود، بدون اینکه رشته خود را از دست بدهد. افرادی که هنوز از Lost آسیب دیده اند، نیازی به ترس از چنین فروپاشی و نارضایتی در اینجا ندارند. دلش را هم از دست نمی دهد. پیشینه‌های فردی به تدریج پر می‌شوند و تاریخ‌های گسترده‌تر به آرامی از  بین می‌روند – شاید برای برخی خیلی آهسته باشد، اما کسانی که به آن پایبند هستند احتمالاً احساس می‌کنند که به طور کامل پاداش می‌گیرند.

نقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

و کسانی که درام‌های دیستوپیایی خود را تا جایی که ممکن است غنی و با جزئیات می‌پسندند، البته که این سریال شما را بسیار خوشحال خواهد نمود. سیلو را می توان به عنوان بسیاری از چیزها ی مرسوم و غیر مرسوم تلقی نمود. این روایت را می توان به عنوان یک انتقاد از سیستم طبقاتی تعبیر و تفسیر نمود. (کسانی که در Deep Down محلات فقیر نشین زندگی می کنند و کار می کنند. افراد دون پایه که توسط افرادی که در سطوح بالاتر هستند مورد تحقیر همیشگی قرار می گیرند، علیرغم اینکه مهارت ها و هوش آنها و مهارت هایی که دارند ضامن بقای همه است. … و به عنوان مطالعه ای در پاک کردن و اینکه چه کسی می تواند تاریخ را بنویسد و بازنویسی کند. همچنین درباره مزایا و معایب متقابل حقیقت و زندگی در انکار برای فرد و جمع است. اما قبل از همه اینها، این یک داستان خارق‌العاده است که تم‌های کلاسیک و پایان‌های صخره‌ای را به همان اندازه مشتاقانه در بر می‌گیرد که شخصیت‌پردازی‌های ظریف و لذت‌های به تعویق افتاده را در بر می‌گیرد. حفاری کنید. آخرین نامه به دخترم و پسرم نوشته دکتر مازیار میر  ….

نقد و بررسی سریال سیلو نوشته دکتر مازیار میر

سریال سیلو  (Silo) از آن دست سریال‌ هایی است که طرفداران ماجرا‌ های راز آلود و آخرالزمانی به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهند و مخصصا کارافرینان و افرادی که دنبال ایده های نوین هستند . دیدن این سریال را به شدت به همه عزیزان و سروران گرامی توصیه می کنم.       Mazyar Mir professional consultant and analyst دکتر مازیار میر مشاور و مدرس بین المللی انتخاباتیی و تحلیل گر

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *