سفیر پیشین ایران در آلمان گفت: الهام بخشی انقلاب برای کشورهای دنیا و منطقه مهمترین موضوعی بود که آمریکا نسبت به آن نگران بود.


به گزارش ایسنا، علیرضا شیخ عطار، دیپلمات پیشین ایران در مراسم رونمایی از کتاب «دیپلماسی با صدای بلند» گفت: انتشار این کتاب در شرایط فعلی که چندان به لحاظ چاپ و نشر مساعد نیست کار ساده ای نیست.


وی‌ گفت: تاریخ شفاهی یک پدیده جدید است؛ البته در گذاشته هم داشتیم اما تاثیرگذاری تاریخ شفاهی بیشتر است. بعد از انقلاب تاریخ شفاهی های مختلفی نوشته شده و انتشار این نوع آمار قابل توجه است.


وی با اشاره به فضای قبل از انقلاب با بیان اینکه آمریکایی ها تماس ها و اطلاعات محدود و ناقصی از شرایط داشتند افزود: آنها معتقد بودند تنها خطری که ایران را تهدید می کند کمونیسم است و باور نمی‌کردند مذهبیون در ایران یک جریان موثر باشند.


شیخ عطار تاکید کرد: تهیه کتاب حرفه ای انجام شده است؛ یعنی آنطور که متوجه شدم، تهیه کننده کتاب ۱۰ نفر دانشجو را به عنوان مصاحبه گر تربیت می‌ کند و اینها چندین نفر دیگر را تربیت می کنند تا مصاحبه ها به بهترین شکل انجام شود. برداشت من این بود که مصاحبه شونده ها اطلاعات را دقیق و زیاد نمی‌گویند یا نمی دانند یا عمدا اطلاعات را نمی گویند اما مصاحبه کننده ها با ظرافت سوالات را مطرح و پاسخ می‌گیرند.


وی‌ ادامه داد: انجام مصاحبه ها چهار سال طول کشیده و ویرایش آنها هم بیش از چهار سال زمان برده است. ۲۰۰ مصاحبه انجام شده که ۱۳ تای آن در کتاب منتشر شده است. البته ترجمه و ویرایش فارسی آن هم به خوبی انجام شده است. کتاب درباره تحولات دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی است که اوج فعالیت آمریکایی ها در ایران است اما معلوم می شود آنها واقعا درباره انقلاب و انقلابیون کم می دانستند.


وی‌ گفت: قبل از انقلاب برای آمریکا خطر فقط حزب توده بوده است اما به نظر درباره این خطر هم بزرگنمایی شده است. به هر حال روشن است که سیا و وزارت خارجه امریکا نسبت به میزان سلاحی که به ایران در زمان نیکسون داده شد، اعتراض داشتند و آن را زیاده روی عنوان می کردند. پیش فرض آمریکاییها درباره روحانیت این بود که اینها کارکرد سیاسی ندارند و یک گروه معنوی هستند و خطری ندارند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرموتور برق چیست و چه کاربردهایی دارد؟

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *