ایسنا/مازندران عزاداران حسینی در دیار علویان درپایان شب دهم محرم به یاد غریبی خاندان سید و سالار شهیدان شمع روشن کرده و غریبانه به حال اهل بیت گریستند.


عزاداران ساروی در شب یازدهم محرم دل به آوارگی اسرای کربلا سپردند و در بیابانی که با خیمه‌های سوخته مواجه شدند در آئین شام غریبان شمع روشن کرده و محزون به نوحه سرایی پرداختند.


عزاداری مردم ولایتمدار ساری در شب شام غریبان


در لحظات پایانی روز عاشورا، پیر و جوان، زن و مرد از همه‌ی اقشار در قالب هیات‌های مذهبی برای شهادت امام حسین و یارانش که در برابر ظلم یزیدیان سر خم نکرده و تسلیم زر و زور نشدند عزاداری کرده و نوحه‌ی “شمع غم را روشن کنید؛ شام غریبان امشب است، شام هجران امشب است” را زمزمه می‌کردند تا ارادت خود را به اهل‌بیت عصمت و طهارت ابراز کنند.


عزاداری مردم ولایتمدار ساری در شب شام غریبان


 خانمی که شمع را در کف دستانش روشن کرده بود با سوز و گداز همراه با نوحه سرایی به وقایع دردناک عاشورا اشاره می‌کرد و می‌گفت، وقتی نام حسین بر زبان جاری می‌شود اندوهی بزرگ بر دل می‌نشیند که قابل وصف نیست، وقتی روایت اسیری خاندان پیامبر در غروب عاشورا در ذهنم مجسم می‌شود اشک امان نمی‌دهد.


عزاداری مردم ولایتمدار ساری در شب شام غریبان


در پایان شب دهم محرم مردم عزادار ساری در میدان امام حسین که کانون دسته روی و تجمع عزاداری مرکز مازندران بوده است مراسم شام غریبان را طبق آئین برگزار کرده و برای روز سختی که بر خاندان امام حسین و یاران باوفایشان گذشت به روضه خوانی و عزاداری پرداختند.


عزاداری مردم ولایتمدار ساری در شب شام غریبان


شام غریبان شب غریبی است برای آنانی که از یارو دیار دور افتاده‌اند. این سنت در شب نخست شهادت امام حسین و ۷۲ یار باوفایش در غروب روز عاشورا برگزار می‌شود و ارادتمندان به اهل بیت با ناله و زاری با حضرت زینب کبری همنوا و همدل می‌شوند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *