دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: یکی از وظایف این دانشگاه، تبیین و معرفی اسلام ناب است. بسیاری از نویسندگان غربی در صدد محو دین و برخی در صدد محدود کردن دین بوده‌اند. هر دو مواجهه با دین، تحریف‌ آمیز بوده است و مخصوصا تلاش شده اسلام را خشن نشان دهند اما جامعه امروز به سمت دیگری رفته است و می‌داند که اسلام ناب، طرفدار عدالت و مسئولیت‌پذیر است.


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع)، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که در مراسم افتتاحیه مجتمع جدید دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع)، سخن می‌گفت، اظهار کرد: در ایام حج قرار داریم و لازم است اشاره کنم که دین به تعاملات بین‌المللی توجه دارد و اساسا حج یکی از نشانه‌های تعاملات فرهنگی میان مسلمان‌هاست. انسان رابطه‌ای با خود، با دیگران، با خدا، با محیط زیست و در نهایت تعاملات بین‌المللی دارد. این تعاملات صرفا به مسلمانان اختصاص ندارد اما با تاکیدی که فقه اهل بیت(ع) دارد این رابطه باید به میزان زیادی مورد توجه باشد و امروزه نظام اسلامی در توسعه این رابطه پیشگام است. این دانشگاه هم در داخل و هم خارج کشور در حال شناخته شدن است و ان‌شاءالله دستاوردها و آثار آن در جامعه ظهور و بروز خواهد داشت.


آیت‌الله رمضانی بیان کرد: به نظرم نظام درسی و نظام آموزشی متفاوت هستند و با توجه به اینکه این دانشگاه بین‌المللی است بنابراین نظام آموزشی آن باید به شکل بین‌المللی طراحی شود. نظام پژوهشی هم از مباحث مهم است که می‌تواند توسعه آموزش را به دنبال داشته باشد. این دانشگاه یک مسئولیت ستادی هم دارد لذا این مسئولیت را به دانشگاه سپردیم که دانشجویان خارجی حاضر در این دانشگاه باید بتوانند اقدام به کار فرهنگی کنند و در این راستا نیازمند مهندسی خاصی هستیم.


اهمیت مدیریت جهادی در دانشگاه اهل بیت(ع)


دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت اظهار کرد: دانشگاه به لحاظ سخت‌افزاری نیز باید مسیری را طی می‌کرد که افتتاح این مجتمع یکی از اقدامات تحولی در این عرصه است. توسعه رشته‌ها از دیگر اقدامات این دانشگاه است و امروزه با بیست رشته در این دانشگاه سر و کار داریم که نشان دهنده ارتقای آن است. از حدود بیست و پنج ملیت دانشجو در اینجا حضور دارند که این هم از اقدامات تحولی و قابل تقدیر است اما آنچه امروز باید مورد توجه باشد کیفی سازی درس و نظام آموزشی و پژوهشی است. ما باید مجلات عملی و پژوهشی در شأن این دانشگاه داشته باشیم و اساتید ما نیز از بهترین اساتید باشند. 


وی گفت: اگر دانشگاه اهل بیت می‌خواهد الگو شود باید مدیریت جهادی را در دستور کار خود قرار دهد تا به عنوان دانشگاهی نمونه در سطح دنیا معرفی شود و دانشجویان بین‌المللی برای ورود به آن صف‌ بکشند. البته باید رشد مادی و معنوی به صورت همزمان مورد توجه مسئولان دانشگاه باشد. این نکته‌ای است که در بیانیه گام دوم انقلاب هم مورد توجه قرار گرفته است. دانشگاه اهل بیت باید به مسائل اخلاقی هم‌ توجه داشته باشد و این هم از تاکیدات بیانیه گام دوم برای دانشگاهیان است. بدون این اقدامات امکان ندارد اهداف ما محقق شود و تحقق این هدف نیز همکاری همه مسئولان دانشگاه را می‌طلبد. 


دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: وظیفه دیگر این دانشگاه تبیین و معرفی اسلام ناب است. بسیاری از نویسندگان غربی در صدد محو دین و برخی در صدد محدود کردن دین بوده‌اند. هر دو مواجهه با دین، تحریف‌ آمیز بوده است و مخصوصا تلاش شده اسلام را خشن نشان دهند اما جامعه امروز به سمت دیگری رفته است و می‌داند که اسلام ناب، طرفدار عدالت و مسئولیت‌پذیر است. اگر بتوانیم اسلام ناب را در علوم انسانی که مرتبط با رفتار انسان است بگنجانیم‌ به علوم انسانی اسلامی اهتمام بورزیم آینده بهتری برای بشریت رقم زده‌ایم. 


لوازم ارتقای دانشگاه اهل بیت(ع)


عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، نیز در این مراسم گفت: بنده در قالب مشاور یا مسئولیتی که در کمیسیون هیئت امنا دارم به خوبی با این دانشگاه آشنا هستم و معتقدم فعالیت‌های انجام شده در آن زیاد است اما هنوز با افق‌ها فاصله داریم. مخصوصا اینکه این دانشگاه، بین‌المللی و مزین به نام اهل بیت است لذا این رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند. 


وی افزود: به نظرم باید چند نکته در دستور کار قرار گیرد تا به مسئولیت خود به خوبی عمل کنیم. اولین نکته ارتقای این دانشگاه، در رتبه‌بندی دانشگاهی است که شاخص‌های مشخصی دارد که باید سرلوحه کار ما در یک بازه زمانی مشخص و با هدف‌گذاری عملیاتی باشد. نکته دوم که در دستور کار مسئولان است و باید تسریع شود افزایش ارتباطات بین‌المللی است تا بتوان از ظرفیت دانشگاه‌های مطرح جهان استفاده کرد. محور بعدی افزایش حوزه نفوذ دانشگاه است و خوشبختانه گام‌های خوبی هم در این راستا برداشته شده است اما باید ضریب نفوذ دانشگاه بیشتر شود.


کلانتری بیان کرد: تقویت تعاملات درون سازمانی دانشگاه هم بسیار مهم است.‌ این دانشگاه درون مجموعه‌ای به نام مجمع جهانی اهل بیت(ع) قرار دارد لذا باید با سازمان‌های مختلف ارتباط داشته و خدمات متقابلی با به آن مجموعه‌ها ارائه کند. چنین کاری اثرات و ثمرات دانشگاه را بیشتر و مشاهده‌پذیر می‌کند و می‌تواند از ظرفیت آن مجموعه‌ها هم استفاده کند. تقویت تعاملات ملی در دستور کار دانشگاه وجود دارد اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. در این راستا باید برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مناسب و اعطای گواهینامه‌های مشترک بین دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی و اساتید و … در دستور کار باشد.


وی گفت: طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت معطوف به میدان و به شکل مهارتی باید در دستور کار باشد. این اقدام در دستور کار وزارت علوم هم قرار دارد و برخی رشته‌ها در حال بازنگری و برخی رشته‌ها نیز در حال حذف هستند. دوره‌های مهارت افزایی نیز برگزار خواهد شد. چنین کاری از سوی دانشگاه‌های مطرح جهان نیز اجرایی شده است. نکته دیگر استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی است که نسل جدید دانشگاه‌ها به خوبی از این ظرفیت استفاده می‌کنند. مخصوصا در عرصه بین‌المللی، بخشی از رسالت‌های آموزشی و فرهنگی را می‌توان از طریق فضای مجازی پیگیری کرد. استفاده از اساتید بین‌المللی ظرفیت دیگری است که باید در دستور کار دانشگاه اهل بیت باشد و اگر زیرساخت‌های فضای مجازی فراهم شود می‌توان با کمترین هزینه از آنها بهره برد. ان‌شاءالله با کمک تیم جوان و چابک این دانشگاه گام‌های بلندتری در خدمت به کشور و معارف اهل بیت(ع) برداشته شود.


اهداف دانشگاه در عرصه بین‌الملل


حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جازاری، رئیس دانشگاه اهل بیت(ع) در بخشی از این مراسم گفت: دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) سه واژه اصلی دارد و همه تلاش بنده در زمان ریاست، تحقق این موارد بوده است. این کلمات علاوه بر بار حقوقی دارای بار مفهومی است. ما پنج نظام را در دل دانشگاه داریم که ارائه و تحقق آنها کار سختی است و یکی از اینها نظام درسی است که باید بررسی کنیم مخاطب ما چه نیازی دارد و درس‌ها را در این راستا تدوین و در صورت نیاز بازنگری کرده‌ایم. بخش بعدی نظام دانشجویی است که از خوابگاه تا بخش دانش آموختگان را شامل می‌شود و ساعت‌ها در این زمینه کار شده است.


وی افزود: در زمینه نظام هیئت علمی در ابتدای کار هستیم و باید در راستای کیفی‌سازی اقدامات بیشتری انجام دهیم. در زمینه نظام فیزیکی و ساختمانی باید بگویم که الان ۷۴ هزار متر مربع به دانشگاه بین‌المللی اهل بیت اختصاص یافته است. در حوزه نظام اداری نیز برای تحقق مفهوم دانشگاه کارهای گسترده‌ای انجام داده‌ایم و از جمله هدف ما تحول در سیستم اداری و توجه به ذائقه‌ها و زبان‌ها و برنامه‌های فرهنگی بوده است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *