چرائی اسقاط ماشینهای سنگین
اسقاط ماشینهای سنگین به فرایند خارج کردن خودروهای سنگین مانند: کامیونها، اتوبوسها و سایر وسایل نقلیهی بزرگ از چرخهی مصرف، اشاره دارد. اسقاط ماشینهای سنگین یکی از مسائل مهم در صنعت حملونقل و مدیریت پسماند است که به دلایل مختلفی از جمله: بهبود ایمنی جادهها، کاهش آلودگی زیستمحیطی و نوسازی ناوگان حملونقل انجام میشود.
دلایل اسقاط ماشینهای سنگین؛ فرسودگی و کاهش کارایی
با گذشت زمان، ماشینهای سنگین بهدلیل استفادهی مداوم دچار فرسودگی میشوند. این فرسودگی ممکن است شامل: خرابی موتور، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و سایر بخشهای مهم خودرو باشد. این فرسودگی به علت عوامل زیر می تواند رخ دهد:
- سایش و استهلاک قطعات: قطعات مکانیکی خودروهای سنگین مانند: موتور، جعبهدنده، سیستم ترمز و تعلیق در اثر کارکرد طولانیمدت، کارایی خود را از دست میدهند.
- عوامل محیطی: شرایط آبوهوایی سخت، مانند: رطوبت، گرما و سرما، تأثیر مستقیمی بر عمر مفید قطعات دارند.
- عدم نگهداری مناسب: عدم انجام تعمیرات دورهای و نگهداری مناسب میتواند روند فرسودگی و اسقاط ماشینهای سنگین را تسریع کند.
برای شمارهگذاری چه تعداد گواهی اسقاط نیاز است؟
مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به ﺍﺑﻼﻍ ﺍﺻﻼﺣﯿﻪ ماده 10 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ عنوان کرد بر این اساس خودروهای تولیدی مشمول قانون مذکور به هفت گروه شامل انواع ﻣﻮﺗﻮﺭﺳﯿﮑت، سواری، ون، وانت، کامیونت، مینیبوس، اتوبوس، کامیون و کشنده تقسیم میشوند. تمامی این خودروها در چهار گروه گواهی اسقاط شامل موتورسیکلت، سواری، دیزل سبک و دیزل سنگین قرار گرفتهاند که بر اساس جدول معادلسازی، تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای خودروهای تولیدی و وارداتی مشخص شده است تا سازندگان و واردکنندگان وسائل نقلیه براساس آن برای شمارهگذاری محصولات خود اقدام کنند.