دولت امروز چه خبر بود؟


تهران- ایرنا- اعضای کابینه دولت مردمی با حضور در جمع خبرنگاران در حیاط پاستور درباره اقدام دولت برای احیای ارومیه و تالاب انزلی، ایجاد سامانه یکپارچه‌سازی ارزی و ریالی، بررسی افزایش حقوق کارمندان و ادعاهای مطرح شده درباره یک وزیر و گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت کار توضیح دادند.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، واپسین روزهای گرم تابستان برای خبرنگاران با خبرهای داغ اعضای دولت همراه است و امروز چهارشنبه ۱۶ شهریور، دولتمردان طبق روال چهارشنبه‌های گذشته در جمع اصحاب رسانه حاضر شدند و پاسخگوی سوالات متعدد و متنوع آن‌ها بودند و اخبار مهم‌ترین مسائل حوزه کاری خود را هم به اطلاع مردم رساندند. 


ایجاد سامانه یکپارچه‌سازی واحد ارزی و ریالی


«سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه امروز هیأت دولت گفت: در مورد رفع موانع تولید مصوباتی داشتیم و به موجب آن بانک مرکزی موظف شد سامانه یکپارچه‌ای برای تسهیلات ارزی و ریالی راه‌اندازی کند تا کل فرایند و میزان سود در آن قید شود.  


وی این موضوع را یکی از چالش‌های وزارت صمت دانست که تولیدکنندگان نمی‌دانند سودها چطور محاسبه می‌شود، معترض بودند و ادامه داد: در حوزه اعطای تسهیلات بانکی یکپارچگی وجود نداشت اما خوشبختانه مصوب شد بانک مرکزی یکپارچگی در حوزه اعطای تسهیلات ایجاد کند.


فاطمی‌امین تصریح کرد: این بسته مصوبه دیگری هم داشت که مربوط به واحدهایی است که سابق بر این چک برگشتی داشته و حسابشان مسدود می‌شد و در نهایت منتهی به ساقط شدن تولید می‌شد.


وی ادامه داد: آیین نامه‌ای قبلاً در دولت بود که شرکت‌هایی که بالای صد نفر باشند شورای تامین استان می‌تواند برگشت چک را متوقف کند و امروز تصویب شد این سقف به بالای پنجاه نفر برسد و در مورد دانش بنیان‌ها و بنگاه‌هایی که ستاد تسهیل آنها را تایید می‌کند، مصوب شد بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.


افزایش حقوق کارکنان دولت در دست بررسی است


«سیدمسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره این‌که مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت چه زمانی به مرحله اجرا می‌رسد، توضیح داد: این موضوع همچنان در حال بررسی و اکنون هم جلسه‌ای به همین منظور در حال برگزاری است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به ایرنا که دولت سیزدهم چه برنامه‌ای برای تقویت نظام مالیاتی استانی دارد، گفت: اعتبارات مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ مشخص شده و سهم استان‌ها هم معلوم است.


وی افزود: کاری که سازمان برنامه و بودجه انجام می‌دهد این است که مالیات هر استانی به همان استان اختصاص می‌یابد و جزو درآمد همان استان محسوب می‌شود چون در همان استان، این ثروت خلق شده است.


میرکاظمی خاطرنشان کرد: برای همین اگر ارزش افزوده ای مشمول آن می‌شود باید به همان استانی تعلق بگیرد که شرکت تولیدی دارد.


زائران برای دریافت ارز اربعین به کجا مراجعه کنند؟


«علی صالح‌آبادی» رئیس بانک مرکزی هم درباره برنامه بانک مرکزی برای توزیع ارز زیارتی در اربعین مطالبی بیان کرد و گفت: انتظار بر این است که مردم فقط به صرافی‌ها مراجعه نکنند.


وی اظهار داشت: تعداد بانک‌هایی که برای ارائه خدمات ارز به زائران اربعین مشخص شدند از ۵ بانک به ۲۱ بانک افزایش یافته که اسامی آنها در سایت بانک‌ مرکزی منتشر شده است.


رئیس کل بانک مرکزی با توصیه به این‌که مردم برای دریافت ارز بیشتر به بانک‌ها مراجعه کنند تا صرافی‌ها، اظهار داشت: برای دریافت ارز اربعین سرپرست خانوار می‌تواند برای همه اعضای خانواده ارز دریافت کند.


صالح‌آبادی ادامه داد: این ارز می تواند هم دلار باشد و دینار که از فردا توزیع خواهد شد و با توجه به افزایش سقف دریافتی روزانه از عابربانک‌ها از ۲۰۰ به ۵۰۰ هزار تومان، کسانی که با کسری ارز مواجه هستند می‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز در مبادی مرزی استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان ریال دریافت کنند که در عراق قابلیت استفاده دارد.


وی تصریح کرد: عصر امروز جلسه‌ای برای رایزنی با طرف عراقی در این کشور برگزار می شود که مسائل مربوط به تبادلات مالی هم در آن بررسی می شود که اگر به نتیجه رسید، گزارش آن به اطلاع عموم می رسد.


رئیس کل بانک مرکزی درباره مهلت ۱۰ روزه دستگاه‌ها برای اتصال به درگاه ملی هوشمند گفت که بانک مرکزی نیز تا پایان شهریور به‌طور کامل به این پنجره متصل می شود.


وزیر پیشنهادی تعاون اصلاً فرزند ذکور ندارد!


«سیدمحمد حسینی» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اعلام رسمی معرفی «محمدهادی زاهدی‌وفا» به‌عنوان وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی به مجلس اظهار داشت: آقای زاهدی‌وفا دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد است و با اقتصاد اسلامی هم به خوبی آشنایی دارد و سال‌ها رئیس دانشکده اقتصاد بوده و برخی مسئولان و نمایندگان مجلس از شاگردان او بودند و از جهت علمی، اخلاقی و مدیریتی هم مورد تأیید رئیس‌جمهور است.


معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان این‌که «زاهدی‌وفا در شورای‌های مختلف شستا و موضوعات مختلف حضور داشته و اشراف خوبی بر مسائل اقتصادی کشور دارد و می‌تواند هم در وزارتخانه و هم در مجموعه دولت شخص موثر و موفقی باشد»، ابراز امیدواری کرد با توجه به تعطیلات تابستانی مجلس و محدودیت فرصت رایزنی با کمیسیون‌ها، نمایندگان با رأی بالایی زاهدی‌وفا را به‌عنوان وزیر انتخاب کنند. ‌


حسینی همچنین درباره ادعاهای مطرح‌شده در خصوص دو تابعیتی بودن زاهدی‌وفا، گفت: هم در داخل و هم در خارج کشور مطالب کذبی منتشر کرده‌اند که به هیچ وجه صحت ندارد و با هدف تخریب یک چهره علمی و مدیریتی صورت گرفته است؛ در حالی که ایشان برای تحصیل به خارج رفته بوده و به ایران بازگشته است. برخی هم شایعه کردند پسر آقای زاهدی‌وفا در اروپا شرکت دارد در حالی که ایشان اصلاً اولاد ذکور ندارد!


بازداشت برادر همسر یکی از وزیران کذب است


حجت‌الاسلام «سید اسماعیل خطیب» وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود موارد مشابهی به‌مانند دستگیری یکی از اعضا و منتسبین به وزیر راه، انجام گرفته یا نه؟ اظهار داشت: چنین چیزی وجود نداشته و این موارد هم صحت ندارد؛ کسانی که برخی اخبار را در این‌باره منتشر کردند، واقعیت‌ها را بیان نداشتند و با آبروی افراد بازی می‌شود.


وزیر اطلاعات در ادامه گفت: اما درباره «قاسم مکارم» اقدامات صورت گرفته است و اکنون در دستگاه قضایی در حال پیگیری است و به گفته رییس جمهور دولت مدعی مبارزه با فساد است و نسبت به آن کوتاهی نخواهد کرد.


وزیر اطلاعات هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده تبعه سوئدی اظهار داشت:منتظر نظر و گزارش سخنگوی قوه قضاییه باشید.


وزیر اطلاعات همچنین خبر بازداشت برادر همسر یکی از وزیران را تکذیب کرد و آن را دروغ خواند.


آغاز دور دوم سفرهای استانی از مهر ماه


«سیدصولت مرتضوی» معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم به موضوع سفرهای استانی رئیس‌جمهور پرداخت و گفت: براساس برنامه زمان‌بندی شده، دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه از اواسط مهر ماه و با تفاوت‌هایی در نحوه انجام این سفرها از جمله در بخش نظارت و پیگیری وعده‌ها و مصوبات آغاز می‌شود.


معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت در حوزه مسکن و اشتغال به‌عنوان دو مقوله مهم هدف‌گذاری کرده که در سفرهای استانی دور دوم توجه بیشتری به این موضوعات خواهد شد.


مرتضوی درباره جمع‌بندی دور نخست سفرهای استانی گفت که امروز در جلسه‌ای به تأمین منابع باقی‌مانده اعتبارات استانی در سال ۱۴۰۰ خواهیم‌ پرداخت.


وی این نکته را هم اضافه کرد که «با تخصیص اخیر سازمان برنامه و بودجه، ۶۱ درصد از تعهدات دولت از محل منابع عمومی تا پایان شهریور پرداخت‌ می‌شود و به عبارتی در یک برنامه زمان‌بندی شده، تا پایان سال تمام تعهدات دور اول سفرها از محل منابع عمومی پرداخت خواهد شد».


معاون اجرایی رئیس‌جمهور همچنین گفت که تلاش دولت بر رونق اشتغال است تا وضعیت سفره مردم مطلوب‌تر شود.


حریم تالاب انزلی مشخص شد


«علی سلاجقه» رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سوالی درباره اتصال آب ژرف به شهرهای استان سیستان و بلوچستان با وجود مخالفت محیط زیست با بهره‌برداری از این آب‌ها، گفت: قرار شده معاونت علمی ریاست جمهوری آزمایشات و مطالعاتی درباره سه چاه ژرف انجام دهد و بعد از نظر کمی و کیفی تصمیم‌گیری می‌شود که از این آب‌ها استفاده شود یا نه.


وی با اظهار بی‌اطلاعی از بهره‌برداری یک چاه ژرف در سیستان توضیح داد: شاید بحث اضطرار باشد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اقدامات دولت برای احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: دومین جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و صد میلیون مترمکعب آب از تصفیه‌خانه‌های شهرهای تبریز و ارومیه رها شده است.


سلاجقه افزود: مشکل آب هم که حل شود، حتماً انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی‌سیب انجام می‌شود.


وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان باید تکالیف خود را در زمینه کشت‌های جایگزین و کشت‌های کم‌آب‌بَر و رهاسازی به‌موقع آب انجام دهد و وزارت نیرو هم باید حقآبه را بر سر تالاب تحویل دهد نه در مسیر.


معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر حفظ اکوسیستم و احیای تالاب انزلی تصریح کرد: یک قرارگاه جهادی تشکیل شده و قرار است در یک بازه زمانی مشخص این امر پیگیری شود؛ از جمله این‌که حریم تالاب مشخص شود که کاداستر انجام شده و نیز مباحث حقوقی و ادعای برخی در مورد مالکیت نیز در حال تعیین تکلیف است.


سلاجقه اضافه کرد: همچنین قرار شده کار تصفیه‌خانه‌های صومعه‌سرا، رشت و انزلی هرچه‌سریع‌تر انجام شود و این تصفیه‌خانه‌ها راه‌اندازی شوند تا هیچ‌گونه فاضلابی وارد انزلی نشود. 


به گفته وی، مدیریت جامع حوزه آبخیز مشرف به تالاب هم در حال انجام و قرار است موج‌شکنی که تالاب را با مشکل مواجه کرده، حذف شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص موضوع زباله در استان‌های شمالی کشور، اظهار داشت: پس از سفر رئیس‌جمهور به استان‌های شمالی، دو موضوع اساسی در دستور کار سازمان و حتی در دستور کار شخص رئیس‌جمهور قرار گرفته است که یکی از آنها موضوع پسماند است که کارگروه ملی پسماند کشور هر هفته در سازمان حفاظت محیط زیست با معاونین وزرای مربوطه تشکیل می‌شود.


سلاجقه افزود: در موضوع سراوان نیز خوشبختانه یک برنامه عملیاتی بسیار عالی طراحی شده و دیروز هم موضوع با استاندار مطرح شد و آنجا وضعیت مناسبی دارد و دستور کار اصلی سازمان این است که باقی پسماند هم در یک بازه زمانی مشخص با روش اجرای کار معین، محل تأمین اعتبار و بازه زمانی کاملاً مشخص شده، ساماندهی شود.


وی درباره این‌که آیا قرار نیست کارخانه زباله‌سوزی در استان مازندران راه‌اندازی شود، گفت: زباله برای ما سرمایه است؛ در حال حاضر موضوع کارخانه‌ ساری در مرحله نهایی است و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و در بحث نوشهر هم کارش انجام شده است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که زباله ارزش افزوده محسوب می‌شود، ادامه داد: بحث زباله ساماندهی شده و دیگر اجازه تخلیه زباله داده نمی‌شود و شیرابه‌ها هم تصفیه می‌شود.



You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *