• پیشنهادی برای جبران نداشتن کمک‌داور ویدئویی

    تهران- ایرناپلاس- وقتی از فوتبال روز دنیا و مقایسه آن با فوتبال سنتی و به ظاهر حرفه‌ای خودمان حرف می‌زنیم، تفاوت‌ها از زمین تا آسمان بوده و این اختلاف بیش از این‌که در حوزه مسائل فنی و فوتبال باشد، بیشتر به تفاوت‌ها در شیوه مدیریت مربوط می‌شود.


    به گزارش ایرناپلاس، این مساله، ‌ مهم‌ترین دلیلی است که سبب عقب‌افتادگی و ورشکستگی فوتبال در داخل کشور شده و کمتری مدیر و مسئولی برای بهبود وضعیت ساختار باشگاه‌ها، به آنچه در فوتبال دنیا می‌گذرد، اهمیت می‌دهد.

    این موضوع در بسیاری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به لطف حضور کارشناسان خارجی، سروشکل سازمان یافته‌تری به خود گرفته که می‌توان تلنگری برای باشگاه‌های سنتی فوتبال ما باشد.

    قاطبه تجربه‌های ما در حوزه فوتبال، تجربه ناموفقی است و دلیل آن، مدیریت باشگاه‌ها و دلال‌ها هستند که تیمی تشکیل ‌داده‌ و باعث شده‌اند که هیچ عائدی برای فوتبال ما نداشته باشد.


    این ترفند ساده برای انجام یکی از مهم‌ترین امور مالی باشگاه‌ها که سال‌هاست در فوتبال ما دردسرآفرین شده، وقتی مربی و یا بازیکن خارجی استخدام می‌کنیم بهره لازم را از آن‌ها نمی‌بریم. وقتی تومیسلاو ایویچ را آوردیم که یکی از تئوریسین بزرگ زمان خود بود و در فوتبال دنیا صاحب سبک، ما هیچ بسته‌ای نداشتیم که مربیان دیگر در کنارش از این دانش استفاده کنند و یا در مورد کارلوس کی‌روش که به لحاظ فنی قطعاً از فوتبال ما بالاتر بود، ما از این حضور مستمر او هیچ بهره‌ای نبردیم یعنی نه مربی کنارش گذاشتیم نه رده‌های پایه را با او آنالیز کردیم و کلاسی گذاشتیم، حتی بهره ناقص هم نبردیم.


    البته اشکال از مدیران است؛ ما ظرفیت داریم اما ساختار درستی نداریم، ساختار فوتبال ما فاسد و معیوب است؛ وقتی ساختار خراب باشد، افرادی که توسط آن‌ها رشد می‌کنند نیز محصول ساختار سالم نیستند و نتیجه این می‌شود تا حتی تبانی صورت بگیرد و یا بازیکن صغره سنی در یک آکادمی معروف ابتدا با توجه به ادله موجود محکوم می‌شود اما چندی بعد به‌یکباره با مسایل پشت پرده، آکادمی تبرئه می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد.


    در این ساختار معیوب، دلالی هم وجود دارد و مدیر با دلال می‌بندد و نظارتی هم نداریم؛ ما جای استعدادسازی فقط استعدادسوزی داریم؛ رئیس فدراسیون باید شخصی بزرگ‌تر از مجموعه خود باشد اما کسانی را به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب می‌کنیم که جایگاه و وزنی به آن نمی‌دهند. در واقع رئیس فدراسیون باید ایده‌پرداز باشد اما واقعیت این است که قدرت ثروت از همه چیز بالاتر بوده و تجربه نشان داده هر جا که ثروت باشد فساد هم در آن وجود دارد.


    یکی از شعارهای رئیس فدراسیون در انتخابات، استفاده از نخبگان برای اداره امور بود؛ اما اکنون کسانی به‌جای نخبگان در نقش مشاوران رئیس فدراسیون تصمیم‌گیری می‌کنند که هیچ تناسبی در این بخش نداشته و رد پای آن‌ها در انتصاب‌های اخیر فدراسیون فوتبال نیز دیده شده است. باعث تأسف است که رئیس فدراسیون به جای استفاده از تخصص پیشکسوت‌ها و کارهای علمی دست به دامان افراد دیگری شده که تخصصی در این زمینه ندارند.


    رئیس فدراسیون فوتبال وعده داده بوده در آینده نزدیک با حضور کارشناسان خارجی در حوزه مدیریتی و برگزاری دوره‌هایی، اقدام به افزایش اطلاعات مدیران باشگاه‌ها کند اما هیچ‌گاه این اتفاق رخ نداد.
    آیا کسانی که انتخاب شده‌اند در حوزه مدیریتی تخصص دارند و می‌توانند باعث افزایش اطلاعات مدیران باشگاه‌ها شوند؟ برای کاهش اختلاف بیش از حد میان فوتبال ما و جلوگیری از ورشکستگی مالی و همچنین عقب نیفتادن از کشورهای حوزه خلیج‌فارس که چند سال است به وضوح دیده می‌شود، اطلاع از روش‌های مدیریتی برای سروسامان دادن به وضعیت فنی، مالی، حقوقی و … باشگاه‌ها چه کار و یا کارهایی انجام شده است؟


    ماجراهای سفرها و آوردن کمک‌داور ویدوئی (وی‌ای‌آر) شرکت هنگ‌کنگی که به نام یک شرکت بلژیکی جا زده شده، بماند برای بعد. موضوعی که واکنش مجلس را به همراه داشته و فراکسیون ورزش، رئیس فدراسیون و یکی از مشاورانش را برای پاسخگویی به پرسش نمایندگان این کمیسیون به مجلس احضار کرده است.


  • You might also enjoy:

    Leave A Comment

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *