مناقشه ادامه‌دار آمریکا و ترکیه بر سر “اس 400”


تهران – ایرنا – مناقشه مقامات آنکارا و واشنگتن در یکسال گذشته درباره خرید سامانه پدافند هوایی…


  • آمادگی ترکیه برای میزبانی از مذاکره پوتین و زلنسکی

    تهران-ایرنا- رویترز به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد، آمریکا به ترکیه پیشنهاد کرده است که برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه، سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ را به کی‌یف منتقل کند.


    به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا از “رویترز”، این منابع گفتند که آمریکا به صورت رسمی چنین پیشنهادی را به ترکیه نداده است و این مساله در سفر اخیر وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به ترکیه نیز مطرح شده است. 


    دولت جو بایدن از چند هفته گذشته مشغول درخواست از کشورهای متحد خود برای انتقال سیستم‌های موشکی ساخت روسیه از جمله سامانه‌های اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ به اوکراین بوده است. 


    به اعتقاد تحلیلگران، پیشنهاد انتقال سامانه موشکی اس-۴۰۰ از ترکیه به اوکراین به احتمال زیاد از سوی ترکیه رد می‌شود زیرا انجام چنین کاری بر روابط سیاسی ترکیه با روسیه تاثیر منفی می‌گذارد. 


    مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ قراردادی را برای تحویل سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ ساخت روسیه به ترکیه امضا کردند و بدین ترتیب این کشور اولین عضو ناتو بود که این سلاح دفاع هوایی را از روسیه خریداری کرد. 


    تصمیم آنکارا برای خرید این سامانه ساخت روسیه خشم ایالات متحده و ناتو را برانگیخت. واشنگتن تاکنون از تلاش‌های خود برای وادار کردن ترکیه به کنار گذاشتن سامانه دفاع هوایی روسیه دست بر نداشته است. 


    ترکیه تا کنون تسلیم فشارهای آمریکا نشده و اعلام کرده است که سامانه اس-۴۰۰ را حفظ خواهد کرد. واشنگتن نیز با حذف آنکارا از برنامه ایالات متحده برای توسعه نسل پنجم جنگنده بمب افکن F-۳۵ واکنش نشان داده است. 


    اگرچه ترکیه به اوکراین پهپادهای نظامی تحویل داده است، با این حال این کشور اعلام کرده که به تحریم‌های غرب علیه مسکو نخواهد پیوست. 


    به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 


    پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 


    همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است. 
     



    آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

  • You might also enjoy:

    Leave A Comment

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *