تهران – ایرنا – رئیس انجمن دوستی ایران و چین با بیان این که سند جامع ۲۵ ساله همکاری های ایران و چین روابط دو کشور را وارد مرحله نوینی از همکاریهای همه جانبه راهبردی کرده است، گفت:  انجمن دوستی ایران و چین با تکیه بر ظرفیت های خود، اقدامات عملی را برای ایفای نقش خود در اجرایی شدن این سند آغاز کرده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ،علاءالدین بروجردی روز سه شنبه در سیزدهمین نشست وبیناری مشترک سالانه های انجمن دوستی ایران و چین و همتای چینی خود که به میزبانی طرف چینی و با حضور سفرای دو کشور، روسای انجمن ها و برخی سفرای سابق و کارشناسان حوزه روابط دو کشور برگزار شد، گفت: با درایت رهبران دو کشور سال گذشته سند برنامه همکاری جامع راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین به امضا رسید . امضا این سند با اتکاء به قابلیت ها ‌و ظرفیت های دو کشور در زمینه اقتصادی ، صنعتی ، انرژی و علم و فن آوری صورت  گرفته و روابط ایران و چین را وارد مرحله نوینی از همکاریهای همه جانبه راهبردی نموده است و همه بخش های دولتی و غیر دولتی و بخش خصوصی از جمله سازمانهای مردم نهاد همچون انجمن های دوستی دو کشور را موظف کرده  که در جهت اجرایی شدن این سند گامهای عملی و موثری بردارند .


بروجردی افزود: انجمن دوستی ایران و چین با تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های اعضای خود در امور روابط دو کشور و ارتباطات نزدیک با دستگاههای ذیربط ،  اقدامات عملی را برای ایفای نقش خود در اجرایی شدن این سند آغاز کرده است و امیدواریم انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی نیز که از جایگاه با نفوذی در چین برخوردار است ، در این خصوص تلاش و مساعدت نماید .


بروجردی: انجمن دوستی ایران و چین اقدامات عملی را برای اجرای سند ۲۵ ساله آغاز کرده است


وی یادآور شد: نشست سیزدهم انجمن های دوستی ایران و چین به عنوان دو سازمان مردم نهاد و موثر و مهم در مناسبات مردمی دو کشور در شرایطی برگزار می شود که از طرفی روابط ایران و چین وارد نیمه دوم یک قرن برقراری مناسبات دیپلماتیک شده و روابط دو کشور با نظر  مدبرانه رهبران عالی ایران و چین و واقعیت های موجود به سطح راهبردی ارتقاء یافته است و از طرف دیگر تحولات و رخدادهای بین المللی و منطقه ای در عرصه های سیاسی و  اقتصادی ، جهان را در یک نقطه مهم تاریخی وسرنوشت ساز قرار داده است .


بروجردی در ادامه گفت: واقعیت این است که جهان اکنون در دوران تاریخی بسیار حساسی به سر می برد .  در حالی که در غرب  ، ذهنیت تک قطبی ، برتری جویی ، سیاستهای زورمدارانه و قدرت طلبانه ،  تقابل اردوگاهی ، حفظ هژمونی ونیز جنگ سرد همچنان پابرجاست .در شرق  ، اما قدرت های نوین اقتصادی با ظرفیت های بی بدیل ، در چارچوب همکاریهای منطقه ای و فرا منطقه ای سازو کارهایی را برای رسیدگی مشترک به چالش ها و حفاظت از منافع مشترک ایجاد کرده اند  که باعث  تحولات وسیعی در نظام قطب بندی و چند جانبه گرایی منطقه و نیز جهان خواهد شد .


وی تاکید کرد: در این راستا ، بی تردید چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان با دارا بودن قابلیت های نوین علم و فن آوری در شرق آسیا و مبتکر سازمان همکاری شانگهای و طرح کمربند – راه و ریاست دوره ای بریکس و  ایران نیز با ویژگیها و برتری های ژئوپولیتیکی و ژئو استراتژیکی و دارا بودن منابع غنی انرژی و معادن و نیز نیروی انسانی غنی و زیرساخت های توسعه ای در غرب آسیا ، در این سازو کار همکاریهای منطقه ای و فرا منطقه ای نقش موثر و بی بدیلی را در جهت توسعه همه جانبه مناسبات و  ثبات و شکوفایی منطقه ایفا خواهند کرد .


رئیس انجمن دوستی ایران و چین با تاکید بر اهمیت ارتباط مردم با مردم و ترویج دیپلماسی عمومی و همکاری میان شهرها و استانهای دو کشور ابراز امیدواری کرد استانها و شهرهای از پیش خواهر خوانده شده  با جدیت همکاری های مردمی بین شهری و استانی را با بهره گیری از ظرفیت های طرفین در زمینه های فرهنگی ، علمی ، جوانان ، بانوان و غیره را پیگیری و ارتقاء بخشند . در همین راستا  پیش از این ، انجمن دوستی ایران و چین ایجاد دفاتر استانی این انجمن را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون نیز  دو دفتر استانی خود را تاسیس نموده است .


وی در بخشی دیگری ازسخنانش گفت: واقعیت  این است که روابط ایران و چین و به تبع آن توسعه و تقویت و تعمیق آن مخالفان و دشمنان شناخته شده ای نیز دارد که برای خدشه دار کردن این روابط از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند ‌و طی سالهای اخیر و به ویژه با ارتقای روابط دو کشور به سطح راهبردی و امضا سند برنامه همکاری ۲۵ ساله،  این دشمنی ها شکل جدیدی بخود گرفته و بوسیله جنگ نرم و تبلیغات مسموم درصدد تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی علیه توسعه روابط ایران و چین هستند . بر این اساس و در مقطع حساس کنونی لازم است ارگانهای رسمی دو کشور ایران و چین و همچنین سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها  نیز انجمن های دو کشور گامها و اقدامات جدی  و موثری را برای مقابله با تبلیغات مسموم علیه روابط ایران و چین و اقنای افکار عمومی دو کشور بردارند و امیدواریم در این نشست در این خصوص نیز تبادل نظر شود.


بروجردی: انجمن دوستی ایران و چین اقدامات عملی را برای اجرای سند ۲۵ ساله آغاز کرده است


بروجردی در این نشست، پیشنهادهایی را نیز برای کمک به تقویت و توسعه همکاری های میان دو کشور مطرح کرد:


۱-تعریف عملی جایگاه ایران در طرح کمربند- راه . به نظر می رسد با توجه به نقش مهم “امنیت پایدار” در چنین سرمایه گذاری عظیمی ، مسیر چین ، قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران و سپس ترکیه و اروپا از یکطرف ، و نیز عراق ، سوریه و مدیترانه از طرف دیگر انتخاب اصلح باشد .


۲-ایران می تواند به عنوان یک ظرفیت بالقوه نقش مهمی در تحقق اهداف کمربند – راه ایفا نماید.


 ۳-ضرورت استفاده عملی و موثر از ساختار همگرایی های مالی منطقه ای از جمله بانک توسعه زیر ساخت آسیا که به منظور پیشبرد اهداف ابتکار کمربند -راه ایجاد شده است .


۴-انجام گفتگو های عملی برای ایجاد ترتیبات تجارت ترجیحی بین دوکشور


 ۵-ایجاد خط ترانزیت هوایی میان دوکشور با استفاده از ظرفیت عظیم منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام در استان البرز و دعوت از دوستان چینی برای سرمایه گذاری در این منطقه .


۶-تقویت راه ابریشم دریایی میان دو کشور


۷-پیوستن ایران به راه ابریشم دیجیتال


۸- سرمایه گذاری مشترک در پروژه های مهم صنعتی از جمله قطارهای سریع السیر ، خودروهای برقی و هیبریدی ، ساخت هواپیماهای مسافربری ، پالایشگاه و غیره


۹- تسریع در عملیاتی نمودن سند ۲۵ساله که پیشنهاد می نمایم انجمن های دوستی ایران و چین نقش پیگیری و مشورتی  خود را در این زمینه ایفا نمایند .


۱- تسریع در حل مشکلات ایرانیان مقیم چین اعم از شرکتها ، تجار و دانشجویان ،


در این ارتباط،  این سوال از طرف مردم از انجمن دوستی ایران و چین مطرح است که با وجودیکه ایرانیان مقیم آمریکا و اروپا به راحتی در بانکهای آن کشور حساب باز می کنند و کارهای بانکی خود را انجام می دهند ، چرا ایرانیان مقیم کشور دوست ما ، چین از چنین امکاناتی محروم هستند و این سوال برای ما بسیار سنگین است .


۱۱- تسهیل در بازگشت صدها دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در دانشگاههای چین که به علت کرونا از دوسال قبل به ایران برگشته اند . البته با تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته تا حدودی مشکلات مرتفع شده است ، اما برای بازگشت همه دانشجویان باید اقدامات مجدانه ای صورت پذیرد .




You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *