با شیوع کوید ۱۹ در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورها، مدرسه‌ها و دیگر مراکز آموزشی تعطیل شدند؛ اما آموزش تعطیل نشد و بسیاری از کلاس‌ها در تلویزیون، گروه‌های مجازی یا آنلاین به روند عادی تدریس خود ادامه دادند.


مشکل بسیاری از دانش‌آموزان از آنجایی شروع شد که قبل از درس خواندن به سراغ فیلم و فضای مجازی می‌روند. همانطور که انتظار می‌رود این روند تا عصر و شب ادامه دارد و فردا دوباره با همین برنامه شکست‌خورده شروع می‌کنیم. در خانه ماندن و قرنطینه، ما را تنبل و بی‌حوصله کرده است. «ایرنا زندگی» در ادامه به شما کمک می‌کند که برنامه‌ای همه جانبه و منظم برای خود یا فرزند خود بچینید تا دیگر ترسی از درس‌های انباشته شده نداشته باشید.


والدین دبستانی‌ها بخوانند


اولین مشکلی که باید حل بشود تنظیم ساعت خواب فرزندان است. برنامه را به این ایده‌آل نزدیک کنید که ساعت ۱۰ بخوابند و ساعت ۹ بیدار شوند. اگر نیم ساعت یا حتی یک ساعت از این برنامه جلو یا عقب هستید اشکالی ندارد. زیاد به بچه‌ها سخت نگیرید. اگر فرزند اول تا سوم دبستانی دارید بهتر است از برنامه‌ هفتگی خودشان کمک بگیرید. به این منظور که درس‌هایی مانند علوم، ریاضی و فارسی را در یک روز نچینید و در روز بعد کاردستی، قرآن و نقاشی. باید تعادل بین درس‌های راحت و سخت را رعایت کنید. درس‌هایی مانند نقاشی و ورزش را حذف نکنید. «ایرنا زندگی» توصیه می‌کند تا جایی که ممکن است برای بچه‌های دبستانی موقعیتی را فراهم کنید که احساس شادابی کنند. اگر عقب‌تر از بودجه‌بندی درسی هستید بهتر است در یکی از روزهای پنچشنبه یا جمعه (بسته به انتخاب خودتان) برنامه درسی را ادامه‌ دهید. در این بین الویت با درس‌هایی است که زیادتر و برای فرزند شما، سخت‌تر هستند. با این ذهنیت برنامه ریزی کنید که با اتمام درس‌ها می‌توانید موارد سخت را دوره کنید. نیازی نیست برنامه‌ریزی شما به گونه‌ای باشد که از ساعت ۱۰ شروع و ساعت ۳ تمام شود. بهتر است به این صورت برنامه‌ریزی داشته باشید که درس ریاضی را تدریس و تمرین کنید سپس استراحت نیم ساعته و بعد درس قرآن. اگر با معلم فرزندان‌تان گروه مجازی یا ارتباطی دارید به توصیه‌های آنها گوش دهید و از مطالب‌شان استفاده کنید. می‌توانید درس‌های عقب افتاده را در اپلیکیشن تلوبیون برای فرزند خود پخش کنید. کارتون‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌شان را از آنها نگیرید به جایش برای‌شان ساعت مشخص تعیین کنید.



متوسطه اول‌ها بخوانند


مشکلی که اغلب متوسطه‌های اول دارند درس‌هایی است که نیاز به تدریس معلم دارد؛ اما با توجه به شیوه نکته به نکته خوانی کتاب‌های درسی و توجه به توصیه‌های معلمان قابل جبران است. تنها باید زمان خود را مدیریت کنید و کمتر وقت خود را به فضای مجازی و فیلم‌ دیدن بگذارید. این شیوه را امتحان کنید که اول درس بخوانید و بعد به سراغ تبلت، تلویزیون یا گوشی بروید. منظور از اول درس خواندن این نیست که بعد از خواندن یک مبحث به سراغ فضای مجازی بروید. منظور این است که در پایان درس خواندن آن روز به سراغ سرگرمی‌هایی از این قبیل بروید؛ زیرا که در مدتی که زمان استراحت می‌نامیم و ذهن باید استراحت کند در واقع درگیر پردازش موضوعات جدید می‌شود و علاوه بر از دست دادن زمان (مثلا قرار بود نیم ساعت استراحت کنید ولی یک ساعت را از دست می‌دهید بدون آنکه متوجه شوید) با ذهنی خسته‌تر از قبل به سراغ کتاب‌ها می‌روید و اغلب این جملات به ذهنمان می‌آید که فلان درس سخت است یا باید حتما سر کلاس در مدرسه آموزش دید، در حالی که ما فقط نیاز به یک برنامه‌ درست و کمی دلسوزی برای خود داریم. بهتر است از درس‌هایی شروع کنیم که برایمان سخت‌تر هستند. در یک روز به صورتی برنامه‌ریزی درسی نکنید که تمام درس‌های حفظ کردنی باشند و تمام درس‌های حل کردنی در روز بعد. متناسب برنامه بریزید و از درس‌هایی که برای‌تان راحت‌تر هستند سرسری رد نشوید و برای‌شان وقت بگذارید. اگر برای درک مطالب مشکل داشتید، می‌توانید برای آموزش از مطالب کلاسی که معلم در اختیار شما گذاشته است استفاده کنید، می‌توانید در تلوبیون یا گوگل مبحث مد نظر را سرچ کنید.



در این باره بخوانید:



متوسطه دوم‌ و کنکوری‌ها بخوانند


کسانی که در مقطع متوسط دوم هستند کارشان راحت‌تر است؛ زیرا از چگونگی و نحوه خواندن هر درسی آگاه هستند، اما اگر هم نیستید نگران نباشید فقط کافی است به توصیه‌های «ایرنا زندگی» گوش کنید. در قدم اول ساعت خواب خود را تنظیم کنید و معلوم کنید که صیح‌ها راحت‌تر درس می‌خوانید یا شب‌ها. طبق آن برای خود برنامه درسی منظم بچینید، نه به این صورت که به طور مثال از ساعت ۹ صبح درس بخوانید تا ۵ بعد از ظهر به این صورت که روزانه باید ۷ ساعت درس بخوانید و این را متناسب با ساعت خواب خود تنظیم کنید. بهتر است درس‌های تئوری و عملی را از هم تفکیک کنید. همیشه از خواندنی‌های درس‌های عملی شروع کنید اگر در حل مسئله‌ای ای ایراد دارید اول مراحل و فرمول‌های آن را یاد بگیرید و بعد به سراغ حل کردنش بروید. برای خواندن درس‌های تئوری اساس را بر این مبنا بگذارید که اول مفهوم را بفهمید و سپس کلمات کلیدی و جملات مهم را حفظ کنید. اگر در مبحثی از فیزیک یا شیمی و امثال این درس‌ها در هنرستان‌ و کار و دانش، مشکل دارید به اصل تکرار و تمرین برگردید به این صورت که روزانه نیم ساعت برای آن مبحث وقت بگذارید و روزی ۳ تا مسئله را حل کنید و یپس به درسی که از طرف بودجه بندی عنوان شده است مراجعه کنید (به طور مثال شما در فصل سوم مشکل دارید، روی ۳ تا مسئله از فصل سوم حل کنید و سپس به فصل چهارم که مغلم درس می‌دهد بروید) این کار مشکلات درسی شما را به مرور زمان و بدون هیچ گونه فشاری برطرف می‌کند. از روزهای پنجشنبه و جمعه غافل نشوید و از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. اگر کنکوری هستید در برزخ گیر نکنید که آیا با وجود ویروس کرونا کنکور برگزار می‌شود یا نه. به هر حال شما باید کنکور را بدهید و اگر تاریخ برگزاری آن به روز دیگری مولکول شود به نفع شما است. زمان بیشتری برای دوره کردن مطالبی دارید که از حالت ضمیر خودآگاه شما خارج شده‌اند. اگر مطلبی را متوجه نمی‌شوید از فیلم‌های آموزشی استفاده کنید؛ زیرا با فیلم شما هم صدا و تصویر دارد که به مراتب اثر بیشتری از مونولوگ خوانی دارد.


You might also enjoy:

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *